Veel les geven is het nog niet... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Veel les geven is het nog niet... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Veel les geven is het nog niet...

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

04 April 2017 | Indonesië, Bandung

Woensdag 29 Maart.
Deze dag dacht ik eindelijk eens een hele dag les te kunnen geven. Dit bleek niet het geval te zijn vanwege een ceremonie. Na 1 les gegeven te hebben moesten we op pad naar een andere school waar misses Ihad ook de directrice van was. Ik heb class 1 (groep 3) les gegeven. Ik merkte al snel dat het voor de leerlingen erg lastig was om mij te volgen. Gelukkig was er een leerkracht die hielp met het vertalen. In het begin waren de leerlingen nog erg voorzichtig en verlegen. Gelukkig ontdooide ze een beetje aan het einde van de les. Hierna moest ik dus met de andere leerkracht mee naar de ceremonie. De ceremonie was omdat misses Ihad haar rol als directrice doorgeeft aan iemand anders. We kwamen op de school aan en werden feestelijk onthaald. Er werden rozenblaadjes gegooid en de leerlingen voerden een traditionele dans uit. De leerlingen waren nogal onder de indruk dat er een blanke bij was. Na de dans moesten we naar binnen toe voor de ceremonie. Hier werden een hoop speeches gegeven. Na 1 uur zitten op een krakkemikkig stoeltje kreeg ik toch wel last van me kont… Na 1 ½ uur was het dan eindelijk afgelopen en kregen we allemaal een eet pakketje mee. Terug op school aangekomen heeft Jembar mij opgehaald om vervolgens naar huis te gaan. Samen met Jembar heb ik nog even geshopt voor een ventilator. Dit had ik wel nodig aangezien ik vanacht ook maar 3uur geslapen had vanwege de hitte. Na het winkelen ben ik neergeploft op de bank. De rest van de dag heb ik niet veel meer gedaan. Ik heb mijn lessen voor de volgende dag voorbereid en noedles gegeten.

Donderdag 30 Maart.
Vandaag stonden 3 klassen 4 (groep 6) en 1 klas 5 (groep 7) op de planning. Vandaag stonden er gelukkig geen ceremonies op de planning dus ik heb de hele dag les kunnen geven. Tijdens het les geven was er telkens een “Engelse” docent aanwezig die af en toe wat vertaalde voor mij. In class 4 verliepen de lessen goed. Ook dankzij de vertalingen van de “Engelse” docenten. In class 5 verliep de les niet al te lekker. Dit omdat de leerlingen het spelletje niet goed begrepen. Gelukkig na het nog een keer uitgelegd te hebben verliep de les al iets beter. Om 11uur was ik al weer klaar met stage en stond Jembar klaar om mij op te halen. Die dag heb ik verder niets meer gedaan alleen van het zonnetje genoten en een film gekeken.

Vrijdag 31 Maart.
Wat was dit een rare stage dag zeg.. Om 6uur stond ik weer klaar om samen met misses Ihad naar de school te rijden. Op de school aangekomen had ik nog even wat tijd voor mezelf tot 8uur. Ik heb wat verslagen geschreven en kreeg weer van alles aangeboden van de leerkrachten wat ik moest eten. Mijn eerste les ging gelukkig goed in groep 5. Het lastige was alleen dat de docent het soms niet goed wist te vertalen aan de leerlingen. (En dat noemt zich dan een Engelse docent). Na mijn les werd ik verwacht in het kantoortje van misses Ihad want daar was iemand voor mij. Dit waren mensen van het internationaal goverment om mijn papier te checken of ik hier niet illegaal aan de slag was. Die dag had ik natuurlijk geen papieren bij… Gelukkig kon ik een afspraak met ze maken op zaterdag om 9uur. Hierna heb ik les gegeven aan een andere groep 5. Ook na deze les werd ik weer verwacht in het kantoor. Deze keer voerde ik een gesprek met een man wat ik hier kwam doen. Het was heel raar want de docenten wisten niet goed te vertellen wat hij kwam doen. Uiteindelijk wilde hij nog met mij op de foto en vertrok vervolgens weer. Heel raar was het allemaal en ik dacht dat die man alleen even langs kwam omdat hij gehoord had dat ik hier was en graag met me op de foto wilde en een praatje wilde maken. Een beetje verward ging ik dus deze dag naar huis. Thuis aangekomen ben ik dus ook op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag 1 April.
Op zaterdag is de school open voor de scouting. Hierbij leren de leerlingen wat ze moeten doen bij een ceremonie op maandag, zijn er verschillende knutsel activiteiten en wordt er geoefend voor een optreden. Deze dag moest ik dus naar school toe omdat ik om 9uur een afspraak had. Rond 7uur werden wij opgebeld door misses Ihad dat ze er al waren, dus we zijn snel naar school gegaan. Op school aangekomen zat er de man die ik gisteren ook ontmoet had en mee op de foto moest. Dit maakte alles nog vreemder want ik had niets met die man afgesproken. Ik moest in de docenten kamer gaan zitten en misses Ihad en Sukira voerde het gesprek zonder dat ik erbij was. Hierna mocht ik ook naar het kantoortje komen. De man vroeg alleen hoe het met mij was en wat ik gisteren en vandaag nog ging doen. Na dit korte gesprek moest ik weer moet hem op de foto en vervolgens verliet hij de school. Sukira wist uiteindelijk mij wel uit te leggen waarvan die man was. Hij was blijkbaar van de politie die ook mijn papieren kwam checken. Hij heeft er even snel doorheen gebladerd en verder niets meer mee gedaan. Nu moesten we nog wachten op mijn afspraak van 9uur. Deze afspraak kwam uiteindelijk niet opdagen. Dus al het wachten is voor niets geweest.. Hierna zijn Sukira Putri Kirana bij een collega van Sukira op bezoek geweest. Haar collega heeft een moeder die uit Nederland komt maar al jaren in Indonesië woont. Van 11 tot 8 uur hebben we daar gezeten en heeft zij al haar verhalen verteld over haar leven hier. Eindelijk weer even Nederlands praten. Hierna werden we opgehaald door Jembar. Thuis hebben we nog een film gekeken maar ik kon nog nauwelijks mijn ogen open houden dus ik ben daarna gelijk naar boven gegaan.

Zondag 2 April.
Deze dag heb ik mijn lessen voorbereid en ben ik boodschappen gaan doen. De weekenden zijn nog niet heel erg spannend. Ik wil namelijk eerst even wennen en alles goed voorbereiden voor mijn stage voordat ik een weekend op stap ga. In de avond hebben we heerlijke worstjes gegeten met natuurlijk wat rijst en ei. Hier geven ze aan als ze geen rijst hebben gegeten niet vol te zitten. Na het eten heb ik nog even een film gekeken met de kinderen. Na de film ben ik naar boven gegaan om alles klaar te leggen voor morgen want dan zou ik samen met misses Ihad naar het hoofd van alle leerkrachten gaan. (Dit kan je vergelijken met bijvoorbeeld de baas van Inos.) Vervolgens ben ik al snel in slaap gevallen.

Maandag 3 April.
Vandaag werd ik om 8uur bij het hoofd van alle scholen verwacht. Samen met misses Ihad en Sukira ben ik daar heen gegaan. Sukira die ging gelukkig mee zodat ze af en toe wat kon vertalen. Ik had niet verwacht dat dit een hele lange dag zou gaan worden… Om 8uur werden we dan verwacht. Na een kort gesprek moesten we naar het government. Doordat ik alle gesprekken niet kon verstaan en de helft maar werd vertaald kon ik er niet veel van volgen. Ze probeerde het natuurlijk wel te vertalen voor mij maar zelf was dit ook de eerste keer dat ze dit regelde. Misses Ihad wil namelijk een juiste verklaring hebben dat ik stage kom lopen bij hun op school. Dit om te voorkomen dat ze problemen krijgen met de school en er mij van verdenken dat ik hier illegaal ben. Vanaf 8 uur tot 4uur zijn we onderweg geweest om alles te regelen. Eindelijk kon ik op de bank neer ploffen. Wat een geregel allemaal zeg. Ik ben wel dankbaar dat misses Ihad, Sukira en misses Desy mij hierbij hebben geholpen. Ook voor mijn visum hebben we nog informatie gevraagd hoe ik die het beste kan verlengen. Mijn visum is geldig tot 21 mei en dan kan ik hem laten verlengen tot 21 juni mits ik een ticket heb dat ik voor 21 juni het land verlaat. Mijn terug vlucht is pas om 8 juli. Dus ik moet in juni het land verlaten om vervolgens mijn visum met een maand te kunnen laten verlengen en met de terugkomst een toeristen visum aan te vragen. Allemaal heel ingewikkeld maar gelukkig na gisteren is het mij allemaal duidelijk geworden. Na het avontuur van vandaag ben ik mijn lessen voor gaan bereiden voor class 2 en 3. Ook heb ik die rommel om mijn kamer maar eens opgeruimd.

  • 04 April 2017 - 12:24

    Marlou Dolmans:

    Hoi Hanneke, leuk om zo op afstand je belevenissen te volgen en fijn dat je behulpzame mensen om je heen hebt. Heel veel succes en vooral geniet van alles!
    Groetjes Marlou

  • 06 April 2017 - 10:59

    José:

    Jeetje Hanneke, wat een gedoe allemaal. En wat vervelend dat je de gesprekken niet goed kunt volgen. Wel fijn dat er mensen om je heen zijn, die je daar bij helpen. Het wordt tijd dat je wat relaxter op Java kunt verblijven, zodat je van de omgeving kunt gaan genieten. Liefs x José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 26657

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: