Dinsdag 23 Mei t/m Maandag 5 juni. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Dinsdag 23 Mei t/m Maandag 5 juni. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Dinsdag 23 Mei t/m Maandag 5 juni.

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

06 Juni 2017 | Indonesië, Bandung

Dinsdag 23 Mei.
Mijn laatste stage dagen zijn aangebroken. Ook op school merk je dat de laatste dagen zijn aangebroken voor de eind examens. De leerlingen doen verschillende opdrachten voor bewegingsonderwijs, de leerkrachten zijn ook druk heen en weer wat weer zorgt voor een chaotische school waar de leerlingen lekker doen waar ze zin in hebben. Gelukkig wist ik nog wel de aandacht van de leerlingen te kunnen krijgen tijdens het maken van de tulpen. Ze vonden het een hele leuke opdracht maar helaas had ik er zelf ook nog veel werk aan. Na het les geven moest ik weer op stage een bijeenkomst bijwonen waar ik natuurlijk niets van begreep. Hierna ben ik naar huis gegaan en heb ik wat uitgerust en mijn kleren gewassen. In de avond ben ik nog boodschappen gaan doen want mijn brood en smeersels waren weer ver op.

Woensdag 24 Mei.
Mijn laatste stage dagje. Ook vandaag waren de leerlingen weer druk bezig met knutselen en verschillende dans uitvoeringen. Bij iedere klas waar ik les moest geven, moest ik eerst alle kinderen bij elkaar zoeken. Heel handig allemaal… Ik heb mijn lessen maar wat ingekort want de leerlingen konden door de muziek die door de school dreunde zich niet goed concentreren. Gelukkig had ik ook niet al te moeilijk activiteiten voor de leerlingen bedacht. Ik heb weer tulpen gemaakt met class 2 en met class 1 heb ik verschillende spelletjes gedaan. In de avond heb ik ook nog met Putri en Kirana hier thuis tulpen gemaakt.

Donderdag 25 Mei.
Een vrij dagje vandaag. Deze dag heb ik niet veel gedaan. In de middag toen ik eieren ging halen werd ik ontvoerd door de oma van Tanti. Ik was daar vanaf zondag niet meer thuis geweest dus ze miste mij. Ik kwam daar in een huis aan met de oma en moeder van Tanti die beide geen Engels praten. Maar ondanks dat was het toch weer gezellig om op visite te gaan. In de avond zou Tanti thuis komen dus ik had ze beloofd om in de avond weer terug te komen. Ook zat Sukira thuis om mij te wachten want die had verwacht dat ik alleen eieren zou gaan halen. In de avond ben ik dus weer terug gegaan naar het huis van Tanti om even bij te praten met haar hoe de eerste dagen als getrouwde vrouw bevalt. Ze heeft het er maar druk mee, zelf koken, zelf haar kleren wassen en het huis poetsen. Rond 11uur ben ik maar eens naar huis gegaan.

Vrijdag 26 Mei.
Deze dag en nacht heb ik doorgebracht op de toilet. Wat een helse nacht was dit zeg.. In de ochtend had ik eigenlijk een afspraak gemaakt met Misses Desy van stage om te gaan zwemmen. Deze afspraak heb ik maar afgezegd omdat ik niet goed had geslapen en de wc toch liever in mijn buurt wilde hebben vandaag. Na even goed bijgeslapen te hebben ging het gelukkig weer een stuk beter. Overdag had ik genoeg tijd en ben ik mijn reis gaan uitstippelen voor over 3 weken. Wat gaat de tijd toch snel, over 2 weken vertrek ik namelijk al naar Kuala Lumpur en met terugkomst ontmoet ik mama op het vliegveld. In de avond heef Sukira een soort rijstepap gemaakt voor mij. Dit schijnt een goed medicijn te zijn volgens de indo’s. Gelukkig voelde ik me in de avond een stuk beter.

Zaterdag 27 Mei.
Deze avond heb ik heerlijk geslapen. Vandaag was ook de eerste dag van de ramadan. Dit betekende dus dat mensen lekker rustig aan deden. Voor in de avond werd ik uitgenodigd bij Tanti thuis om mee te dineren met de familie. Hier hadden ze heerlijke groenten soep gemaakt en natuurlijk werd dit gegeten met rijst. Mijn avond heb ik doorgebracht bij Tanti thuis tot 11uur. Hierna ben ik naar huis gegaan om lekker te gaan slapen.

Zondag 28 Mei.
Ik werd al weer vroeg wakker gewekt door het gezang van de moskee. Hierna kon ik gelukkig nog wat uurtjes bijslapen. In de middag zijn we op pad geweest zodat de kinderen even konden spelen. Zelf heb ik hier heerlijk genoten van een massage stoel en natuurlijk ook af en toe stiekem meegespeeld met de kinderen. Op de weg terug naar huis zijn we nog even langs de winkel gereden om wat boodschappen te doen. Helaas ging dit niet zo vlotjes dan ik verwacht had. Het was namelijk behoorlijk druk in de winkel. Na de boodschappen moesten we nog even naar kantoor omdat Sukira nog wat werk moest afronden. Terug gekomen thuis heb ik rond 7uur richting Tanti gegaan omdat haar moeder iets speciaal voor mij had gemaakt. Dit was rengginang, dit is gefrituurde droge rijst. Ik ben vervolgens weer op tijd naar huis gegaan want morgen moet ik weer naar stage. Zelf ben ik klaar met les geven maar voor school moet ik nog wat opdrachten bijwerken.

Maandag 29 Mei.
In de ochtend er dus weer vroeg uit om naar stage te gaan. Dit was geen succes kan ik je vertellen. Ik was aan het werk in de docenten kamer en de ene docent na de andere kwam naar mij toe. Hierdoor kon ik niet echt geconcentreerd aan het werk. Ik heb er maar voor gekozen om op tijd naar huis te gaan en daar maar aan de slag te gaan. Eerst moest ik thuis nog even wat bijslapen. Vanaf gisteren is het namelijk weer begonnen met regenen en dit zorgt ervoor dat de muggen weer actief raken in mijn slaapkamer. Dat gezoem heeft me dus de hele nacht wakker gehouden, en met de docenten op stage die telkens maar aandacht vroegen werd ik er niet echt gezellig op. Na even wat bijgeslapen te hebben ben ik dan weer voor school aan de slag gegaan. Ook heb ik mijn hotel geboekt voor in Kuala Lumpur waar ik over twee weekjes al heen ga! In de avond heb ik samen met de kinderen een film gekeken en ben vervolgens op muggenjacht gegaan in mijn slaapkamer. Na een aantal muggen gevonden te hebben ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Dinsdag 30 Mei.
Vandaag heb ik er maar voor gekozen om thuis aan de slag te gaan. In de ochtend heb ik even op het kantoor van Sukira gewerkt zodat ik ook weer niet de hele dag alleen thuis zou zitten. Op kantoor kreeg ik veel tips van een collega van Sukira over mijn rondreis. Eerst stond er op de planning om richting Bali, Lombok en Gili te gaan. Door de goede tips heb ik mijn plan gewijzigd en ga ik niet meer naar Lombok maar naar Flores, de Komodo eilanden bezoeken. Ik moet mijn reis van te voren goed boeken en uitstippelen want rond de tijd dat mama en ik gaan reizen begint ook de grote vakantie in Indonesië. Dus om niet op straat te hoeven rond zwerven moet ik alvast mijn hotels boeken. In de middag ben ik weer richting huis gegaan om mijn reis schema dus om te gooien. Dit zodat Pauline de collega van Sukira mij verder kan helpen.

Woensdag 31 Mei.
In de ochtend ben ik weer mee naar kantoor gegaan. Op het kantoor aangekomen bleek er geen wifi te zijn. Dus echt aan de slag kon ik niet zonder wifi. Ook was Pauline vandaag ziek die mij verder zou helpen met mijn plan. In de middag ben ik weer naar huis gegaan omdat ik op kantoor toch niet kon werken zonder wifi. Van Sukira heb ik het nummer gekregen van Pauline. Over de app heb ik dus mijn reis verder kunnen plannen met Pauline. Eindelijk heb ik mijn schema voor mijn reisje samen met mama. Nu kan ik aan de slag om de verschillende vluchten te boeken en hotels vast te leggen. De tijd die mama en ik hebben uitgekozen is niet echt ideaal om rond te reizen in Indonesië. In Indonesië begint namelijk de grote vakantie voor iedereen dus hotels en vluchten zijn al snel volgeboekt en duurder dan normaal.

Donderdag 1 Juni.
Vandaag ben ik een dagje thuis gebleven om alles te boeken voor mijn reis. In de ochtend is het mij gelukt om alle vluchten te reserveren. Ook Pauline heeft een tour voor mij gereserveerd in Flores voor 4 dagen. Wat was dat een opluchting zeg nadat ik al mijn tickets geboekt had. Nu ben ik heel wat geld lichter maar ik kan niet wachten om te beginnen aan dit mooie reisje. Samen met Sukira en Jembar heb ik alles doorgenomen wat precies mijn plannen zijn zodat zij hierover op de hoogte zijn .

Vrijdag 2 juni.
Na vandaag kan ik dan eindelijk zeggen dat onze reis van mij en mama helemaal afgerond is. In de middag heb ik even met mama gebeld omdat ik wat gegevens nodig had om verschillende hotels te boeken. Nu nog twee weekjes wachten en dan mogen we eindelijk beginnen aan onze fantastische reis. De tijd vliegt voorbij!

Zaterdag 3 juni.
Vandaag werd het tijd voor wat ontspanning! Na een aantal dagen thuis doorgebracht te hebben wilde ik er wel weer eens een dagje er tussenuit. Rond 11uur ben ik richting Kamojang crater in Garut gereden. Hier heb ik heerlijk genoten van een natuurlijk sauna. De krater is namelijk nog actief en dit zorgt voor een warme ondergrond waar stoom uit komt. Ik wilde hier graag een bevestiging voor hebben dus ik zette even mijn blote voed op een warme steen. En ja hoor ik krijg mijn bevestiging gelijk. De grond is aardig warm. In de sauna liep een man rond die de stoom van de vulkaan wist te sturen door simpel zijn handen te bewegen en de blazen met een sigaret. Ook kon je hier een acupunctuur behandeling krijgen. Het opspattende kokende water in de krater voelde als duizend kleine naaltjes die in je staken. Na heerlijk ontspannen te hebben moest ik weer terug naar de auto want het begon te regenen. De regen zorgde uiteindelijk voor een berg die je nauwelijks nog kon zien door de rook die er van af kwam. Na een toeristische route door Garut en een hapje gegeten te hebben was het weer tijd om naar huis te gaan.

Zondag 4 juni.
Overdag moest ik weer aan de slag met mijn verslagen. Van de week moet ik namelijk weer naar het Government om mijn eind reflectie in te leveren. In de avond heb ik weer even een bezoekje gebracht aan Tanti en haar familie.

Maandag 5 juni.
In de ochtend had ik afgesproken op stage om alles even door te nemen voor de laatste weken. Ik hoef verder geen les meer te geven maar op 16 en 17 juni verwachten ze mij en mama nog op school om afscheid te nemen. Hierdoor moeten mama en ik dus iets later beginnen met onze reis, maar op zaterdag na stage vertrekken we dan ook gelijk richting Bali. Op stage aangekomen duurde het even voordat ik in gesprek kon gaan met de directrice. Ze had ook nog andere afspraken staan en voor ik mocht wilde ze nog even pauze nemen. Vanwege de ramadan die begonnen is moet ik er rekening mee houden dat ik niet overal kan eten en drinken waar ik wil. Zo kon ik dus ook niet eten en drinken op stage omdat daar iedereen moslims is. Na het doornemen van de laatste weken op stage ben ik dan ook gelijk naar de winkel gegaan om wat lekkers te halen om thuis op te eten, want wat had ik een honger en dorst.

  • 06 Juni 2017 - 12:17

    José:

    Weer een mooi verslag, Hanneke. Fijn dat je hulp kreeg van Pauline om jullie reis te plannen. Dat is nog best moeilijk, lijkt me. Dus volgende week zaterdag gaan jullie op vakantie in Indonesie.
    Een leuk afscheid op school gewenst en een hele mooie reis! Liefs José

  • 06 Juni 2017 - 14:44

    Ad En Joke Laurijssen:

    Leuk om te lezen. Je hebt een leuke periode daar. Nu nog met Mama dit met een vakantie afsluiten het kan niet mooier. Ben wel benieuwd wat je Ma er van vind.

  • 06 Juni 2017 - 21:25

    Zoë :

    Fijn om te zien dat je alles rond hebt voor de trip met je moeder, geeft vast een geruststellend gevoel! Balen dat je weer zo veel last hebt van de muggen, hopelijk hebben jullie daar de komende weken minder last van voordat je helemaal onder de plekken terug komt! :o Liefs

  • 08 Juni 2017 - 16:42

    Jarka:

    Haha muggen! Wat een hel. Fijn dat je reis nu helemaal vast staat, heb je iets om naar uit te kijken. Samen met je moeder een geweldige reis maken! Super gaaf. Zal vast veel mooie dingen gaan zien. Over een maandje ben je alweer terug! Tijd vliegt.
    Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 26622

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: