Bali, Lombok 25 juni t/m 5 juli. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Bali, Lombok 25 juni t/m 5 juli. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Bali, Lombok 25 juni t/m 5 juli.

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

10 Juli 2017 | Indonesië, Ubud

Zondag 25 juni.
Na ons ontbijt in het hotel hebben mama en ik onze spullen weer ingepakt om terug naar Bali te vliegen. Vanaf het vliegveld in Bali hebben we een taxi genomen naar het plaatsje Ubud waar ons hotel te vinden is. Wat is dit een prachtig stadje midden in de natuur. Vanuit onze hotel kamer kijken we uit op de reisvelden. Zo af en toe zien we zelfs een eekhoorntje voorbij lopen. Voor de rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan en zijn we lekker uit eten geweest bij een restaurantje hier in de buurt.

Maandag 26 juni.
Vandaag zouden we eigenlijk niet veel doen en wilde we lekker aan het zwembad gaan liggen. Maar helaas zat het weer niet echt mee en was het erg bewolkt met af en toe een buitje. Daarom hebben we er voor gekozen om richting het apen bos te lopen. Hier aangekomen kregen we al gelijk door hoe brutaal de apen wel niet waren. We moesten dus goed onze tas en spullen bijhouden. Het is een prachtig gebied om rond te lopen en het zit echt vol met aapjes. Zo af en toe hoorde je mensen schreeuwen of kinderen huilen omdat ze besprongen werden door een aap. Wij zijn er gelukkig zonder kleerscheuren uit gekomen. In de avond hebben we lekker een hapje gegeten bij het restaurant bij ons hotel. Hier zaten we helemaal alleen dus het eten werd echt van ons bord afgekeken door de bediening. En zodra we het op hadden wisten ze niet hoe snel ze het bord van tafel moesten halen. Hierna hebben we nog lekker genoten op ons balkon.

Dinsdag 27 juni.
In de ochtend zijn mama en ik richting de markt gelopen in Ubud. Hier waren ze nog volop bezig om alles klaar te zetten dus we hebben nog even wat gedronken voordat we een bezoekje aan de markt brachten. Het is echt een markt zoals je in ieder land kan vinden. Mensen nodigen/dwingen je om een kijkje te nemen in hun winkel en als je maar iets aanraakte of ergens naar wees kwamen ze gelijk met allerlei prijzen. Ook mama haar grootste hobby kon ze uitoefenen op de markt om even goed af te bieden. Zo gingen wij uiteindelijk naar huis met wat mooie souvenirtjes. Vandaag was het weer stukken beter en bij terugkomst bij het hotel hebben we dan ook onze bikini aangetrokken en zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen. In de avond zijn we weer op pad gegaan om ergens een lekker hapje te gaan eten. Na het eten zijn we terug gelopen en op tijd gaan slapen want de volgende dag moeten we fit zijn voor onze fietstour die wij geboekt hebben.

Woensdag 28 juni.
Om 8:15 werden we opgehaald door de organisatie van de fietstour. Die bracht ons naar een traditioneel huis waar we nog een lekker ontbijt kregen. We waren met nog 6 andere mensen. Heel toevallig zaten daar ook 2 Nederlanders tussen. Na het ontbijt nam de eigenaar ons mee naar zijn familie. Heel veel families in Bali wonen bij elkaar in een soort tempel complex. Hier werden vol op offertjes gemaakt door de familie om te offeren aan de boeddhistische goden. Na een kijkje genomen te hebben bij de familie werden we opgehaald met een busje om richting het start punt gebracht te worden. Dit start punt lag wat hoger op de berg, dus het fietsen werd ons iets gemakkelijker gemaakt. We hoefde nauwelijks te trappen en konden onszelf gewoon lekker van de berg af laten rollen. Tussendoor hebben we wat stops gemaakt voor een foto momentje. Ook hebben we een stop gemaakt bij een soort crematorium. Vanuit het boeddhistische geloven worden mensen gecremeerd in nagemaakte dieren zoals een stier, leeuw of vis. Hiervoor wordt het lichaam eerst nog begraven en bewaard dit kan soms wel 3 of 5 jaar zijn. Hierna worden de botten weer opgegraven en in het nagemaakte dier gestopt en verbrand. Na de fiets tocht kregen we als afsluiting nog een typische Indonesische lunch. Voor mama allemaal heel nieuw maar voor mij was het geen verassing meer wat ik op mijn bord schepte. Na heerlijk geluncht te hebben werden we weer netjes afgezet bij het hotel. Hier hebben we nog even een duik genomen in het zwembad om af te koelen. In de avond hebben we het lekker simpel gehouden en noedels gegeten op ons prachtige balkonnetje.

Donderdag 29 juni.
Vandaag was mijn dag en ik wilde heel graag naar de Bali zoo om met dieren op de foto te gaan. Het park viel in het begin heel erg tegen en binnen een uurtjes was je er doorheen gelopen. Met een bus kon je nog naar een ander park waar je een olifanten rit kon maken en verschillende dieren werden getoond. Na het ritje met de bus stonden er heel veel borden met dieren erop met coming soon. Nouja daar hebben wij dus niet veel aan.. Het viel dus allemaal heel erg tegen tot ik meneer de olifant ontmoete en die vervolgens mocht voeren. Wat een geweldige dieren zijn dat toch! Na het voeren van de olifant zijn we naar een restaurant gelopen waar ik een nummertje toegereikt kreeg. Dit nummertje was voor het op de foto gaan met dieren. Na een half uurtje wachten mocht ik dan eindelijk met een krokodil op de foto en na nog een half uurtje met een aapje. Mijn dag kon niet meer stuk en de dierentuin werd ineens leuk. Op de weg terug naar de ingang kreeg ik ook nog de kans om met een orang-oetang op de foto te gaan. Deze dieren lijken net mensen en ze wisten het publiek goed te vermaken en bezig te houden met hun bamboe stokjes. Terug aangekomen bij het hotel hebben we weer onze gebruikelijke plons gedaan in het zwembad en zijn we vervolgens uit eten geweest .

Vrijdag 30 juni.
Als je in Bali bent moet je natuurlijk wel wat tempels bezocht hebben. Dus vandaag gingen we dan op tempel jacht. We zijn naar 3 verschillende tempels geweest, Elephant cave, Mount kawi en tampaksiring. Elephant cave en Mount Kawi waren twee mooie tempels die we bezocht hebben. Maar het mooiste en bijzonderste was toch wel de tampaksiring tempel. Hier stroomt het heilige water volgens de boeddhisten. Hier komen dan ook veel mensen op af om een bad te nemen in het heilige water. Mensen maken een lange rij om aan te sluiten en een voor een onder de heilige stralen te gaan staan. Iedere straal die uitkomt in het bad staat wel ergens voor. Na het rondje tempels werden we weer terug gebracht naar het hotel. Eigenlijk stond er op de planning om lekker aan het zwembad te gaan liggen maar hier kwam niet echt veel van. Dit vanwege de bewolking voelde het erg klam aan vandaag. Dan maar een heerlijke lunch bij het zwembad in plaats van zwemmen. In de avond zijn we nog even naar het centrum gelopen om wat te gaan eten. Verder hebben we niet veel meer gedaan en zijn we begonnen om onze packpackers weer zo handig mogelijk in te pakken.

Zaterdag 1 juli.
De wekker ging deze ochtend al vroeg om richting Lombok te gaan. Na onszelf uitgecheckt te hebben en ons ontbijt pakketje opgehaald te hebben stond onze taxi chauffeur al netjes te wachten. Vanwege het hoogseizoen hadden we de reis richting het vliegveld wat ruimer genomen. Dit was uiteindelijk helemaal niet nodig want het verkeer reed goed door. Dit zorgde er dus voor dat we te vroeg op het vliegveld waren. Na 3 uur wachten mochten we dan eindelijk het vliegtuig in. Het was een kwestie van opstijgen en landen. Op Lombok aangekomen stonden de taxi chauffeurs in rijen klaar om je naar je hotel te brengen. Het hotel wat ik heb geboekt is nog maar net open en erg nieuw. Dit zorgde ook voor de taxi chauffeur voor verwarring en even zoeken naar de weg. Bij het hotel aangekomen schrokken mama en ik even. Het is echt in de middel of nowhere. Vanuit de verharde weg moet je nog over een zandpaatje wat je achter kleine huisjes/dorpjes lijdt tot het hotel. Hier aangekomen was het niet duidelijk waar de receptie was. Na de eigenaressen gevonden te hebben werden we vriendelijk ontvangen. Het hotel/resort bestaat uit 3 kleine bungalows voor 2 personen en een grote bungalow voor 4 of meer personen. In de grote bungalow zat nog een gezinnetje met 1 kind, voor de rest waren er helemaal geen gasten. De schrik zat erg hoog en zorgden voor enige twijfel of we hier wel langer wilde blijven. We hadden voorgesteld om 1 nachtje te blijven slapen en dan zouden we het wel zien. In de middag kwamen we een beetje bij van de schrik en zagen we in hoe vriendelijk het personeel is. Ook zagen we in dat we het eigenlijk niet luxer konden hebben dan dit. Het is namelijk een prachtig splinter nieuw resort met alles erop en er aan. De eigenaresse had aangeboden dat als we ergens heen wilde we haar scooter mee mochten nemen. Ze vertelde mij ook dat het resort pas sinds 25 juni open is gegaan. Voor in de avond hebben we heerlijk gegeten. Een menu kaart is er niet maar je kan van alles benoemen wat je wil hebben en ze maken het klaar. Zo kregen wij heerlijke kip saté met rijst.

Zondag 2 juli.
Na heerlijk geslapen te hebben in ons paleisje mochten we ook ons ontbijt uitkiezen. Bananenpannenkoeken bakken kunnen ze hier als de beste dus daar had ik wel zin in. Na ons ontbijt hebben mama en ik de scooter van de eigenaressen meegenomen om richting een stadje hier 25 minuten vandaan te rijden. Het verkeer hier in Lombok is weer heel anders dan in Bali en Java. Het is veel rustiger en als je pas in het stadje aankomt begint het druk te worden. Wel zitten de wegen vol met bochten, hellingen en afdalingen. Bij het stadje Kuta aangekomen was het dus even uitkijken waar ik reed met alle drukte. Het toerisme is hier ook niet zo heel groot en dit was te merken door de grote menigte mensen die graag met ons op de foto wilde toen we over het strand liepen. Na wat rond gelopen te hebben en wat gedronken hebben we nog even wat boodschappen gedaan en zijn we vervolgens weer richting het resort gescooterd. Hier hebben we weer heerlijk aan het zwembad en strand gelegen. Na onszelf weer opgefrist te hebben, mochten we ons diner weer verzinnen en hebben we heerlijk genoten van kip met rijst.

Maandag 3 juli.
In de ochtend bleek het voor vandaag niet zulk heel lekker weer te zijn. Eigenlijk wilde we vandaag de hele dag aan het zwembad liggen om bruin te bakken. Maar we hadden besloten om weer de scooter te pakken om richting Kuta te rijden en daar wat strandjes af te gaan. In vanuit Kuta konden we langst de kust weer terug naar ons hotel rijden. Tussendoor zijn we even gestopt om te genieten van de mooie witte stranden en blauwe zee. Bij hotel terug aangekomen hebben we onze bikini weer aangetrokken en zijn we aan het zwembad/strand gaan liggen.

Dinsdag 4 juli.
Na het genieten van de bananen pannenkoek als ontbijt hebben mama en ik een flinke wandeling gemaakt over het strand. Hier zijn we gelopen naar een eiland waar je alleen met eb kan komen. Na deze wandeling zijn mama en ik weer aan het strand/zwembad gaan liggen. Dit hadden we iets te fanatiek gedaan waardoor we beiden aan het einde van de dag goed verbrand waren. In de avond hebben we de aftersun ook goed kunnen gebruiken.

Woensdag 5 juli.
Ons laatste dagje vakantie. In de ochtend moesten we even naar het dorp Kuta toe om geld te halen om het hotel te betalen. We konden het hotel namelijk niet met creditcard betalen omdat het apparaat niet werkte. Na geld gehaald te hebben en ons ontbijt werd het tijd om onze koffers in te pakken. Rond half 2 zou de taxi er zijn om ons naar het vliegveld te brengen. Rond het hotel liggen verschillende kleinen traditionele dorpjes. Vanuit het dorpje naast het hotel werken er verschillende mensen in het hotel. Aan een van de bediende hebben we gevraagd of we eens een kijkje mochten nemen bij de buren. Dit vond ze helemaal prima en nam ons met plezier mee naar haar dorpje. Het leek wel op Afrika toen ik er rond liep. Mensen wonen in kleine hutjes/huisjes met wel 6 personen. Overal staand dieren zoals kippen, koeien en geiten. De mensen in het dorpje zijn niet rijk maar de eigenaresse van het hotel geeft de jongste bewoners van het dorp de kans om bij haar te komen werken. Na onze rondleiding was het nog een kwestie van de laatste dingetjes inpakken en afscheid nemen van het personeel. Mama en ik zijn hun heel erg dankbaar voor de gastvrijheid en de geweldige tijd in het hotel. Het was weer tijd om naar huis te gaan in Bandung. Dit verliep helaas niet helemaal zoals het vluchtschema gepland stond. De vluchten hadden flink wat vertraging wat er voor zorgde dat we in Bali snel moesten overstappen. Ook hier was uiteindelijk weer vertraging en was al dat gehaast niet nodig. rond 11uur wat eigenlijk haf10 moest zijn kwamen we dan eindelijk aan in Bandung waar Jembar ons stond op te wachten.