Weekend en eerste stage dag. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Weekend en eerste stage dag. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Weekend en eerste stage dag.

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

28 Maart 2017 | Indonesië, Bandung

Zaterdag 25 Maart.
Eindelijk een goed nachtje geslapen! Dit kwam vast door de overheerlijke martabak die Jembar later op de avond mee bracht. Het is een soort dikke pannenkoek met daar tussen chocola en pinda’s (dit is de zoete variant). Ook heb ik de martabak met ei en bosui geproefd.
Na een heerlijk nachtje geslapen te hebben en mezelf opgefrist in de ochtend begon de dag rustig. De kinderen (Putri en Kirana) waren lekker aan het buitenspelen terwijl Sukira en ik ook van het mooie weer genoten. Rond 3 uur zijn we naar misses Ihad gelopen. Dit is de directrice van de school waar ik stage ga lopen. Bij het huis aangekomen was zij er nog niet maar haar tuin liep al snel vol met kinderen om mij te komen bewonderen. Daarom zijn we ook binnen gaan zitten nadat misses Ihad gearriveerd was. Het was lastig voor mij om te communiceren met misses Ihad omdat haar Engels niet zo heel goed is. Gelukkig was Sukira erbij om alles te vertalen voor mij en haar. Maandag wordt mijn aller eerste stage dag. Deze dag zal ik voornamelijk kennis maken met de docenten op de school, manier van les geven en de Engelse methode die ze al hebben. Samen met de Engelse docent op de school ga ik vervolgens kijken hoe ik mijn lessen ga inplannen en wat voor lessen ik ga geven. Misses Ihad wilt het liefst dat ik alle 6 de klassen les geef, dus dat wordt nog een grote klus. Na het gesprek zijn we weer terug naar huis gelopen en Sukira heeft wat te eten gemaakt. Deze avond kreeg ik spinazie met rijst, kip en Tempeh. Tempeh wordt gemaakt van sojabonen, het is heerlijk, zeker een aanrader als je in Indonesië bent! Na heerlijk gegeten te hebben ben ik samen met Sukira en de kids op de bank geploft. We hebben even tv gekeken en daarna ben ik lekker gaan slapen.

Zondag 26 Maart.
Vandaag stond er niets op de planning. Volgens Sukira moest ik goed rusten want Maandag is mijn eerste stage dag. ’s Avonds zijn we voor mijn stage nog snel even een blouse gaan halen en een traditionele jurk. Iedere maandag op mijn stage is er namelijk een ceremonie. Als tip kreeg ik mee om me netjes te kleden. In mijn koffer had ik alleen maar shirtjes zitten dus vandaar dat we even snel een blouse zijn gaan halen. Hierna zijn we lekker bij de KFC gaan eten. Normaal gesproken zou je friet eten maar hier eten ze natuurlijk rijst en kip (of burger maar die hadden ze niet meer) met hun HANDEN. Normaal gesproken in Nederland een straf om met je handen te eten/kliederen maar hier is het heel normaal. Daarom deed ik lekker mee met het menu, en heb ik kip en rijst op met mijn handen. Het was al best laat toen we weer thuis kwamen dus iedereen geen gelijk naar bed. Ik kon mijn rust wel gebruiken aangezien de wekker de volgende dag om 5 uur al zou gaan….

Maandag 27 Maart.
Mijn wekker ging om 5uur af. En Sukira stond rond 5 over 5 op mijn deur te kloppen om er voor te zorgen dat ik op tijd op stage zou komen. Na mezelf opgefrist te hebben en ontbeten ben ik naar misses Ihad gelopen. Samen met misses Ihad ben ik naar stage gereden, haar man zette ons af. Op stage aangekomen liet misses Ihad vol trots haar trofee ’s zien die ze had gewonnen met de school. Ondertussen kwamen er verschillende leerkrachten zich voorstellen. Wat mij opviel was dat er nauwelijks docenten goed Engels spraken. Gelukkig is er 1 docent misses Desie waarmee ik goed in het Engels kan communiceren. Om 7uur verzamelde alle leerlingen zich op het plein voor de ceremonie die iedere maandag plaats vindt. Hierbij zingen ze het volkslied van Indonesië en het lied van de stad Bandung. Alle leerlingen zijn in het wit gekleed met een geruit gilletje erop. Tijdens de ceremonie mocht ik ook mezelf voorstellen. Aan het gejuich van de kinderen te horen waren ze erg blij dat ik hun les kom geven. Na de ceremonie ben ik samen met misses Desie en de andere Engelse docenten gaan zitten om een planning te maken voor iedere week. We hebben besproken welke klassen ik wanneer les ga geven. Ook hebben we besproken wat het niveau van de leerlingen is en waarop ik me moet gaan focussen. Bij alle leerkrachten kwam wel erg sterk naar voren dat ze de communicatie in het Engels het belangrijkste vinden. Na het overleg werd ik rondgeleid in de school. Mijn eerste indruk WAT EEN CHAOS… In veel klassen zat er geen docent en moesten de leerlingen zich zelf maar vermaken. In iedere klas werd ik ook begroet door een luid gejoel. Sommige kinderen kwamen ook naar mij toe om me een hand te geven. De leerlingen geven je vervolgens een hand en leggen hem op hun voorhoofd/wang. Dit is een teken dat ze je respecteren. Na de rondleiding door de school kreeg ik een soort groentesoep en rijst voorgeschoteld. Hierna was het alweer 12uur. Misses Desie heeft mij vervolgens thuis gebracht op de scooter. Thuis aangekomen heb ik even lekker een tukkie gedaan. Ik was gesloopt na mijn eerste stage dag, al die nieuwe indrukken en hysterische kinderen. Rond 5 uur heb ik samen met Jembar de kids en Sukira van het werk gehaald. Onderweg hebben we wat saté gehaald om vervolgens te eten thuis. Na het eten hebben we nog een film gekeken en daarna ben ik naar boven gegaan.

Dinsdag 28 Maart.
Eindelijk ben ik een beetje aan de tijd gewent hier en heb ik heerlijk kunnen slapen! Vandaag was een feestdag voor het hindoeïsme dus er was geen school vandaag. Deze dag heb ik mijn lessen voor morgen voorbereid. Tussendoor ben ik ook nog even een ijsje gaan halen met Kirana en Putri waar ik ook steeds meer een betere band begin te krijgen. Putri is pas 5 jaar maar probeert nu al te communiceren in het Engels met mij. Ze leert snel en kan al goed laten weten aan mij wat ze wil of bedoelt. In de avond heb ik mijn saté van de avond ervoor nog opgegeten. Dit omdat de rest vis at. De vis wordt hier gebakken met kop en staart dus mij sprak het ook niet zo aan. Sukira gaf aan dat de kop het lekkerste is. Nou doe mij maar lekker een sateetje! Na het eten hebben we met zijn alle gezellig bij elkaar gezeten en spelletjes op de tablet gespeeld. Vervolgens ben ik al vroeg naar boven gegaan want morgen gaat de wekker weer om 5uur om naar stage te gaan!

  • 29 Maart 2017 - 00:16

    Davy:

    Hallo Hanneke,
    Ik lees jou verhalen met veel plezier.
    Ga je het toch nog een keer proberen of de kop van de vis het lekkerst is?

    Groeten Davy.

  • 01 April 2017 - 20:10

    José:

    Hallo Hanneke,

    Dat is allemaal totaal anders dan je gewend bent.
    En je moet al zo vroeg op.
    Jammer dat er niet zo goed engels gesproken wordt.
    Zijn de eerste lessen al wel aardig verlopen?
    Als jij een nieuw verslagje hebt geschreven, krijgen we daarvan geen bericht.
    Dat is anders dan toen jij in Ghana zat.
    Je moet dus zelf echt gaan kijken of jij weer een verslagje geschreven hebt.
    Weer weekend. Kan jij je goed vermaken? De mensen bij wie jij in huis bent, lijken
    me wel heel aardig. Je maakt volgens mij echt deel uit van het gezin op dit moment.
    Er wordt lekker gekookt, heb ik begrepen. Geniet van het land, de mensen en op school!

    Liefs José

  • 05 April 2017 - 16:25

    Ad:

    Goed bezig geniet er van gr Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 26648

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: