Maandag 10 April t/m Zondag 16 April. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Maandag 10 April t/m Zondag 16 April. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Maandag 10 April t/m Zondag 16 April.

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

17 April 2017 | Indonesië, Bandung

Maandag 10 April.
Deze stage dag begon zoals iedere maandag begint met een ceremonie. Voor vandaag stonden er geen lessen op de planning want class 6 had vandaag hun Engelse presentatie. De docenten vroegen aan mij of ik ze wilde assisteren. Ik moest de leerlingen een punt geven voor hun Engelse uitspraak. Dit was nog best lastig omdat het heel erg rumoerig om de klas heen was. Veel leerlingen spraken als een robot of waren heel erg verlegen. Tijdens de presentaties vertelde een leerkracht aan mij dat deze leerlingen pas 2 jaar Engels krijgen op school. Voor en na de presentaties ben ik aan de slag gegaan voor school. Deze stage week is trouwens een kort weekje. Dit omdat ik vandaag geen les hoef te geven en vrijdag is de school gesloten vanwege goede vrijdag. Voor vrijdag heeft een leerkracht aangeboden om met haar mee Indonesië te gaan verkennen. Het plan is om met de trein naar Purwakarta te gaan. Jembar en Sukira waarschuwen mij alvast ervoor dat de trein hier heel anders is dan in Nederland. Na mijn stage heb ik thuis niet veel meer gedaan. Ik heb even wat kleren gewassen en ben vervolgens op de bank gaan zitten. Ik werd wakker gemaakt door Sukira en Jembar die terug kwamen van Sukira haar werk met Martabak! Daar mogen ze mij wel voor wakker maken!

Dinsdag 11 April.
Op stage heb ik les gegeven aan class 3 en class 2. Tussen mijn lessen door ben ik af en toe even naar buiten gelopen om te kijken wat class 6 aan het doen was. Class 6 moest een traditionele dans doen als eindexamen. De leerlingen waren allemaal heel mooi verkleed. Alle leerlingen waren verdeeld in verschillende groepjes. Aan ieder groepje was een traditionele dans gekoppeld die zij moesten oefenen en vandaag dus moesten uitvoeren voor punt. Heel erg leuk en mooi om te zien. De voorstellingen waren buiten maar zelfs in de schaduw was het vandaag warm. Na het slechte weer van Zaterdag beginnen de dagen alleen maar warmer te worden. Rond half 12 was ik klaar met les geven. Ik heb hierna plaats genomen in de leraren kamer. Hier is het gelukkig niet al te warm en kon ik even afkoelen. Misses Ihad riep mij vervolgens naar haar kantoor. Ik moest hier een brief voorlezen in het Engels. Het ging over een project die ze op verschillende scholen willen toepassen. Dit project is het gebruiken van digitale schoolborden in de klas. Misses Ihad wilde van mij weten of het fijn werken was en ze hoopte dat hun school werd uitgekozen voor het project. Na het gesprek met Misses Ihad werd ik opgehaald door Jembar. Rond 8 uur ben ik al naar bed gegaan omdat ik ineens hele erge last kreeg van mijn buik.

Woensdag 12 April.
Ondanks ik lang geslapen had voelde ik mezelf nog steeds niet helemaal lekker de volgende dag. Maar toch kon ik wat energie bij elkaar vinden om naar stage te gaan. Vandaag moest ik 6 klassen les geven. Na het les geven ben ik samen met Jembar naar de winkel gereden om wat fruit te halen. Hopelijk zou dat helpen tegen de krampen. Ik moet nog steeds wennen aan het Indonesische geld. Het lijkt allemaal zo veel maar is uiteindelijk heel weinig. Zo is 100.000 IDR 7,10 EURO. Ga dat maar eens snel om rekenen in de winkel als je boodschappen aan het doen bent. Thuis aangekomen heb ik een appeltje gegeten, maar meer kon er ook nog niet in. Vandaag ben ik dus ook weer op tijd naar bed gegaan omdat ik mezelf nog niet helemaal lekker voelde.

Donderdag 13 April.
Deze ochtend voelde ik me gelukkig al weer iets beter en kon ik in de ochtend weer genieten van een heerlijke boterham. Deze dag ging ik dus uitgerust naar stage toe. Op stage kreeg ik te horen van Misses Desy dat de plannen zijn gewijzigd voor vrijdag. Dit vanwege de verandering van de tijden dat de trein rijdt. Ook gaf ze aan mij nog veel meer plekken in Bandung te willen laten zien. Na mijn stage was Jembar nog aan het werk. Hierdoor kon hij mij en Putri niet ophalen. Uit stage ben ik dus naar de kindergarden gelopen waar Putri op school zit. Hier heb ik samen met Putri gewacht op een collega van Sukira die ons kwam ophalen. Rond 1 uur zijn we ergens wat gaan eten. Hier heb ik heerlijke noedels op met een fruit cocktail. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we weer terug gelopen naar het kantoor. Hier aangekomen kwam al snel Jembar mij ophalen. Thuis aangekomen ben ik aan de slag gegaan voor school. In de avond heb ik niet veel meer gedaan want Misses Desy komt mij morgen al rond half 7 ophalen.

Vrijdag 14 April.
Rond half 7 kwam Misses Desy mij ophalen. Dit werd alleen iets later vanwege het verkeer. Wat een drama dat verkeer hier! We zijn vervolgens met de scooter naar Tamanhutan raya dago gereden. Een half uurtje rijden hier vandaan. Daar aangekomen probeerde Misses Desy te vergeefs korting voor mij te regelen. Hier is het namelijk heel normaal als je niet uit Indonesië komt je meer moet betalen voor je ticket. Voor we het park in konden moesten we nog even wachten op Misses Tanti van stage en nog twee andere leerkrachten/vrienden van Misses Desy en Tanti. Na hun komst hebben we heerlijk rond gelopen in het prachtige bos. Hier hebben we een bezoekje gebracht aan de Gua Belanda/Nederlandse grot. Deze grot is gebouwd door Nederlanders en werd gebruikt voor de elektriciteit en later voor militairen. Met Misses Tanti die mijn hand samen kneep zijn we door de donkere grot gelopen. Veel bijzonders was er eigenlijk ook niet aan. Aan het einde van de grot kwamen we uit op een geschikte picknick plek. De leerkrachten hadden allemaal verschillend Indonesisch eten meegenomen voor mij. Een beter uitzicht voor een picknick kon je niet hebben. Tijdens het eten zag ik een eekhoorntje voorbij springen in de bomen en een aap rond zwieren. Na het picknicken zijn we weer terug gelopen naar de scooter om richting de Braga City Walk te rijden. Hier ben ik al eerder langs gereden met de auto. Op de City Walk aangekomen bleek het er toch iets anders uit te zien dan ik verwacht had. Ik had namelijk een mooi uitzicht verwacht over de stad. Dit bleek niet het geval te zijn want de City Walk was ombouwt door gebouwen. Boven op de City Walk waren er wel verschillende kraampjes. Ook stonden er veel gekken verkleed in een pluche pak om voor geld mee op de foto te gaan. Ik had medelijden met de mensen die erin liepen vanwege de hitte. Hierna hebben we nog even rond gelopen in het winkelcentrum. Gelukkig begon het op dat moment heel hard te regenen. Mensen kwamen doorweekt de Mal binnen gerend. In de Mal zijn we ergens lekker wat gaan eten en drinken. Hier heb ik genoten van een brownie met green tea ijs. Na heerlijk gegeten te hebben heeft Misses Desy mij weer thuis gebracht. Thuis heb ik lekker rustig aan gedaan en een film gekeken op de bank. Sukira en de kinderen lagen al te slapen terwijl er rond 10uur op de deur werd geklopt. Ik dacht dat dit de Zus en zwager van Jembar waren die hier afgelopen nacht ook zijn blijven slapen. Dit bleek niet het geval te zijn. Het was de broer van Jembar met een vriend die even onverwachts op bezoek kwam. Hoe later de avond hoe meer familie leden binnen kwamen stromen. Iedereen deed zijn eigen ding en Sukira lag nog lekker te slapen met de kinderen en Jembar was ook niet thuis. Zo zat ik dus gezellig met 9 familieleden in huis waarvan er maar 1 Engels kon. Ik wist even niet wat mij overkwam. Maar al met al was het leuk om ze te ontmoeten en ben ik rond 1uur naar bed gegaan. Wel moest ik met mijn oortjes inslapen want beneden liep er een kleine druktemaker…

Zaterdag 15 April.
Rond 7 uur werd ik wakker door een huilend kind. Beneden aangekomen bleek dat de hele familie was blijven slapen. Er lagen er nog steeds een paar te slapen op de grond en op de bank. Sukira was aan het koken om de hele familie te voorzien van eten. Rond 12uur vertrok de familie weer. Dit was voor mij de kans om nog even een paar uurtje slaap in te halen. Rond 3uur ben ik weer naar beneden gegaan en heb ik mijn verslagen geschreven en foto’s van gisteren op mijn laptop gezet. Ook heb ik nog gesproken met Sukira over het onverwachtse bezoek van de familie. Dit blijkt hier heel normaal te zijn om zonder aankondiging langs te komen en te blijven slapen. De rest van de dag heb ik lekker genoten van mijn vrije dagje!

Zondag 16 April.
Voor vandaag stond er ook weer een rust dagje op de planning. In de ochtend heb ik heerlijk van het zonnetje genoten en gelezen in mijn informatie boekje over Indonesië. De dingen waar ik nog graag heen wil heb ik apart opgeschreven. Over 4 weken ben ik namelijk een weekje vrij. In deze week wil ik graag naar het Westen van Java. Hier zijn witte stranden en kan je met een touringcar op Safari. Rond 11uur werd het toch wel iets te warm buiten en ben ik binnen gaan zitten. Rond 12uur ben ik weer buiten gaan zitten met de kinderen die lekker in het zwembad aan het spelen waren. Het was even spannend want mee we het opgeblazen zwembad naar buiten brachten verdween het zonnetje. Rond 4 uur ben ik naar boven gegaan omdat ik gebeld werd door papa. Papa heeft mij gezellig aan het paas ontbijt gezet samen met Jan en Lindy. Na het bellen met papa werd ik gebeld door mijn nichtje. Die zaten gezellig met alle opa’s en oma’s binnen om aan de paas brunch te beginnen. Nog steeds grappig om de verbaasde gezichten van opa en oma te zien als ze zien hoe makkelijk het wel niet gaat om contact met mij te hebben. Na het bellen met mijn nichtje heb ik nog even gebeld met Mark. Die gaf aan een kleine kater te hebben vanwege paas pop. Maarja dat verbaasde mij niet echt. Tijdens het bellen met Mark werd het al weer donker bij mij. Nog steeds raar om te zien dat het bij mij al donker is en dat bij jullie de dag pas begint. Na alle telefoontjes ben ik naar beneden gegaan om lekker wat te gaan eten. Deze avond heb ik simpel rijst op met een gebakken eitje en wat ketchup. Rond 9uur gingen de kinderen al naar bed. Ik ben toen lekker op de bank gaan liggen en heb nog even een film gekeken. Hierna ben ik zelf ook naar bed gegaan want morgen moet ik gewoon weer naar stage.

  • 17 April 2017 - 08:56

    Davy:

    Hallo Hanneke,

    Ik lees al jou belevenissen met veel plezier.
    Ook leuk om gisteren even gezien en gesproken bij mijn zus.

    Groetjes Davy.

  • 17 April 2017 - 18:44

    Ad En Joke Laurijssen:

    De paasbrunch was inderdaad heel lekker we zijn in de avond nog teruggegaan om alles mee op te maken.
    Leuk om te lezen dat het wel leuk is daar.wij kunnen er ons wel het een en ander bij voorstellen. Het verkeer is inderdaad een drama. Wij vonden het wel leuk om te zien hoe inventief deze mensen zijn om iets mee te nemen op de scooter. Een echte aanrader is de Bromo krater bij zonsopgang opgang. Ik weet niet of dit ver weg is waar je nu zit.
    Verder veel plezier en geniet van je stage.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 26658

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: