8 april, 9 april, 10 april, 11, 12, 13 en 14 april - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 8 april, 9 april, 10 april, 11, 12, 13 en 14 april - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

8 april, 9 april, 10 april, 11, 12, 13 en 14 april

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

16 April 2013 | Ghana, Ada Fua

8 april.

Vanochtend er weer vroeg uit om stage te gaan lopen. Op stage aangekomen gingen de kinderen eerst weer dansen en marcheren naar hun klassen. We zijn dit keer begonnen in klas 2 aangezien er in klas 1 nog geen juf was en die kinderen heel druk waren. We hebben een soort wedstrijdje met de flashcards gehouden. Er moesten 4 kinderen naar voren komen en als we een kaart voor hielden moesten ze zo snel mogelijk de Engelse naam zeggen. De kinderen vonden het geweldig en de winnaars moesten ook weer tegen elkaar. Uiteindelijk kwam er 1 grote winnaar uit. We waren er ook lekker lang mee bezig dus de dag vloog zo voorbij. Thuis aangekomen moesten we nog even boodschappen doen en langs de printshop om dingen te printen voor volgende week in de klassen te gebruiken. Helaas was de stroom weer uitgevallen dus morgen kunnen we het pas ophalen. We hebben daarna even lekker gegeten en ik ben op de bank gaan liggen. Ik was namelijk helemaal gesloopt van stage. Het vraagt namelijk behoorlijk veel energie van je. Je moet iedere minuut heel actief met de kinderen meedoen. Dus ik heb heerlijk even geslapen. Vanavond moeten we nog even wat lessen voorbereiden voor morgen en daarna weer op tijd ons bedje in.

9 april.

Ja hoor we zijn wakker en de stroom is weer uitgevallen.. het is weer zover hij valt weer om de dag uit. Vandaag op stage hadden alle klassen examen, behalve Kindergarden 1 en 2. Dus wij hadden maar een paar leuke lessen voor hun voorbereid. We waren van plan om een spelletje met ballonnen te doen en ze te laten kleuren. We hebben alleen een spelletje met de ballonnen kunnen en daarna hebben we ze allemaal een ballon gegeven en zijn ze de hele middag zoet mee geweest. Af en toe een traan als er eentje geklapt was. Rond een uur of 11 waren ook de andere kinderen klaar met hun toets en mochten ze buiten spelen. Dat hebben ze gedaan tot 1uur toen begonnen het ineens heel hard te waaien en regenen. Iedereen die stormde naam binnen en sloot de ramen en deuren. Daar zaten we dan tot 2uur. We hebben nog even leuke spelletjes met de kinderen gespeeld tot dat de regen voorbij was. Daarna gingen we naar huis, en ja hoor de stroom was nog steeds uit. Daarna kwam percy thuis en zijn we naar iemand hier in de buurt gegaan die speeltoestellen bouwt. Wij willen namelijk graag een volleybalnet schommel en glijbaan neerzetten op de school. Toen ik het de headmaster verteld was ze helemaal blij en ging meteen kijken waar het kon staan. Dus dat is geregeld en volgende week moet het klaar zijn als het goed is. Thuis aangekomen konden we al beginnen met koken. En net toen we wilde eten ging de stroom aan! Hopelijk blijft ie het lang doen want ik word er nu al gek van.. We waren klaar met eten maar hadden nog spaghetti over. Dus wij hebben even getest of die wel goed was. Overal zat dus spaghetti op de muren en plafon. Maar het was dus goede spaghetti! Vanavond moeten we nog even kijken wat we morgen willen doen aangezien ze de hele week examens hebben. Dus ben benieuwd wat morgen ons gaat brengen.

10 april.

We hadden besloten om vandaag met de kinderen fruit te gaan tekenen als ze klaar waren met hun examen. Een paar dagen geleden hadden we namelijk peren appels bananen en aardbeien gekopieerd. Op stage aangekomen zat klas 1 zonder lerares dus wij zijn maar naar die klas gegaan om te gaan kleuren met de kinderen. We hebben er wel even een andere juf bij moeten halen om het te vertalen voor ons. Nadat er uitleg was gegeven en de kinderen in groepjes zaten konden ze beginnen. Ik heb eerst nog een heel mooi voorbeeld op het bord getekend. De kinderen vonden het helemaal geweldig en waren goed aan het werk. Toen alles klaar was hebben we een foto gemaakt met de hele klas. In de pauze hebben we ook even de tekeningen in de klas opgehangen om de klas wat op te vrolijken. De juffen van klas 2 en 3 kwamen ook kijken en hebben ook een tekening gemaakt, zij vonden het dus ook helemaal geweldig. Ze vonden het heel leuk dat we de klas wat opvrolijkte. Daarna hebben we ook nog met klas 2 gekleurd. De tijd vloog voorbij en voor we het wisten konden we al weer naar huis. Op stage heb ik ook nog een kindje Nederlands geleerd, zoals hallo alles goed doei jij bent lief jij bent stom. Ze wil graag met mij mee naar Nederland en wilde mijn moeder spreken of dat kon of niet. Het is zoon schatje ik zou haar wel mee naar huis willen nemen. Dus mama bij deze er zal binnenkort jou iemand bellen en vragen of ze bij ons mag komen wonen. Thuis aangekomen zijn we naar de markt gegaan voor nog wat leuke stofjes te halen de aller laatste voor mij. Ik heb namelijk al best wel veel laten maken. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest voor de verjaardag van de vader van Cherida. Daarna zijn we al weer snel naar bed gegaan aangezien we behoorlijk moe waren.

11 april.

Weer vroeg ons bedje uit voor stage. Op stage aangekomen hebben we niet veel gedaan omdat alle kinderen examens moesten maken. Daarna zijn we naar klas 3 gegaan en hebben we hun een woordzoeker laten maken die wij zelf gemaakt hadden. In het begin was het even lastig voor ze maar uiteindelijk toen ze het door hadden waren ze zo klaar. We hebben ze even nagekeken voor ze en stickertjes geplakt om ze te belonen. De leraren vinden het nog steeds raar waarom wij stickers plakken. Daarna hebben we lekker met de kinderen weer buiten gespeeld. Om 2uur konden we weer naar huis toe. We hebben toen even een meisje naar huis gedragen omdat haar schoentje kapot was. Die hebben we ook laten maken en weer terug gebracht. Ze was helemaal blij dat ie weer gemaakt was. We zijn ook nog even langs de naaister geweest om onze kleren op te halen die eigenlijk maandag al klaar zouden zijn. En ja hoor eindelijk zijn ze klaar. We hebben ook nog even boodschappen gedaan voor vanavond. Vanavond staat er macaroni met kaassaus op het menu.

12 april.

Vanochtend er weer vroeg uit. Op stage aangekomen moesten we de kinderen vertellen wat we nog van plan waren om te doen de laatste week. Ik werd door cherida en emily aangekeken van doe jij het. Ja hoor dan doe ik het wel met mijn gebrekkige Engels. We hadden verteld dat we volgende week donderdag een soort bonte middag wilde houden. Iedere klas moet 1 of 2 optredens doen en wij doen ook een optreden als verassing. Ook hebben we ze verteld dat we de eerste week van de vakantie een kinder vakantie week willen houden. Van 22 april tot 26 april is er iedere dag was te doen op school. Samen met 2 andere meiden uit het huis organiseren wij dat. Het was me nog best goed gelukt om het duidelijk te maken aan de kinderen, ze waren namelijk best enthousiast erover. School begon en we zijn begonnen in klas 3 om hun woordzoekers terug te geven. Ze waren er helemaal blij mee omdat er mooie stickers op zaten. Daarna zijn we naar klas 2 gegaan om de woordzoekers te maken. Die klas het er wel wat moeite mee. Sommige kinderen deden er wat langer over maar ze snapte het wel. Andere kinderen die kleurde maar wat letters en deden maar wat. Aan die kinderen kreeg je het ook echt gewoon niet uitgelegd. We durfde het niet te vertellen tegen hun juf omdat ze dan waarschijnlijk geslagen worden en dat willen wij niet. Toen ze allemaal klaar waren hebben we ze nagekeken en stickers geplakt. Het was vrijdag dus rond 12uur hebben we lekker met alle kinderen gespeeld. Dat is altijd op vrijdag dan mogen ze lekker spelen van 12 tot 2uur. Ze nemen dan zelf andere kleren mee naar school. Thuis aangekomen hebben we snel wat gegeten en zijn we naar Kasseh gegaan. We hebben daar even boodschappen gedaan en gepind wat weer niet verliep zoals het moest. Gelukkig was Flexzy er een vriend van Percy die ons hielp. Vanavond gaan we kool eten met knakworstjes en aardappelen ik hoop dat het weer zal smaken. We kregen een berichtje van de Belgen ze vroegen of wij naar het strand kwamen ze zouden ons rond 9uur op komen halen met de auto. Het was best gezellig we hebben bij een kampvuur gezeten met meerdere mensen van het kamp. Rond 1uur gingen we ongeveer na huis na een geslaagde avond.

13 april.

Na een uurtje of 6 geslapen te hebben ging de wekker al weer om naar Accra te gaan. in Accra aangekomen zijn we naar de afrikaan markt gegaan. Iedereen heeft daar wat souvenirs gekocht voor thuis. Van al dat shoppen kregen we natuurlijk honger dus we zijn naar Frankie’s gegaan en hebben daar een heerlijk tosti gegeten. Daarvoor heb ik nog even snel een nieuw toetsenbord gekocht aangezien het die van mij nou net moet begeven hier in Ghana. Dus nu kan ik gelukkig weer mijn verslagen typen op mijn laptop. Rond 3uur zijn we weer naar huis gegaan. Met de trotro eerst naar Tema. We stapte de trotro uit en ik vond mijn tassen ineens iets te licht. Ja hoor ik had een tas laten liggen in de trotro. Percy die ging er als een gek achteraan in een taxi. Wij moesten alvast de straat oversteken en bij het trotro station wachten op hem. Toen hij terug kwam had hij gelukkig mijn tas bij! Weer een les geleerd vandaag controleer altijd of je alles bij hebt en niks vergeet. Thuis aangekomen heb ik natuurlijk meteen mijn laptop gepakt en mijn nieuwe toetsenbord uitgeprobeerd. We zouden eigenlijk vanavond op maranatha blijven slapen maar iedereen had er niet zo veel zin meer in. Nu staat er dus nog niks op de planning dus ik ben benieuwd.

14 april.

Gisteren avond hebben we niet veel meer gedaan dus we lagen optijd op bed. Ik was ’s Ochtends al weer vroeg wakker. Ik was maar begonnen met wassen want dat was hard nodig. Nadat ik dat had gedaan stond er een heerlijke tosti op mij te wachten die Cherida voor mij gemaakt had. Verder heb ik niet veel meer gedaan aangezien we naar Maranatha zouden gaan. ik heb een hele poos moeten wachten tot dat we eindelijk gingen. We gingen weer op de motor percy bracht ons weg. We hebben heerlijk gezwommen bij marantha. Rond een uur of 4 kwamen de belgen ook die wij hadden leren ontmoeten. We hebben gezellig met zijn alle op Marantha gezeten. We hebben ook in de zee gezwommen je kan er niet echt in zwemmen aangezien de stroming heel sterk is. Het was een heel gezellig dagje we hebben er ook lekker gegeten. Loes Lyan en haar moeder bleven op Marantha slapen dus wij moesten in het donker met zun 3tjes naar huis. Maar gelukkig waren de belgen er om ons weer thuis te brengen met een auto. Toen we langs hun kamp reden vroegen ze of we nog even een drankje kwamen doen en kwamen zwemmen. Dat hebben we toen maar even gedaan. Rond 10uur gingen we naar huis aangezien we de vader van Cherida nog even moesten bellen omdat hij vandaag jarig is. We hebben voor hem gezongen en daarna ben ik naar bed gegaan aangezien ik heel moe was.

  • 16 April 2013 - 21:27

    Jarka:

    Hee schat,

    Dat zijn een hoop verslagen! haha.
    Wat hebben jullie toch weer erg leuke dingen gedaan met de kinderen.
    Zo simpel maar wel erg leuk.
    Jullie hebben het wel getroffen met die belgen met het zwembad hihi.
    Je moet echt een keer slapen hoor op maranatha, in die lekkere bedjes.
    Gelukkig ben je al bijna weer terug!
    Die zondag komen wij terug dus dan kom ik maandag meteen bij je langs he!
    Geniet er nog even van!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx liefs Jarka

  • 16 April 2013 - 21:39

    Josephine:

    Hoi Hanneke,

    Mooi dagboek verslag.
    Over een paar weekjes zien we je weer!
    Ondanks dat de stroom uitvalt, blijf je een vrolijke Hanneke.
    vgr. Josephine.

  • 17 April 2013 - 23:35

    Nettie Ernst:

    Hoi Hanneke

    Nou dit is niet een klein verslagje, hier moet je even voor gaan zitten.
    Leuk om te lezen, je komt toch niet als een Ghaneeeeese meid terug hè?
    Ik hoop dat je alles weer in je koffer krijgt, met al de kleding die je hebt laten maken.
    Nog veel plezier, en vooral blijven genieten.

    Dikke knuffel uit Breda, Nettie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 26651

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: