3 april, 4 april, 5 april, 6 april en 7 april - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 3 april, 4 april, 5 april, 6 april en 7 april - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

3 april, 4 april, 5 april, 6 april en 7 april

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

08 April 2013 | Ghana, Ada Fua

3 april
Weer vroeg ons bed uit om naar stage te gaan. op stage aangekomen gingen ze eerst weer dansen. Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen. Gewoon eerst even dansen voor dat de les begint. Het ziet er zo gezellig uit en het geeft echt een leuke sfeer. We hadden besloten om eerst tot half 10 te wachten en daarna pas les te geven na de eerste pauze. Dus wij hebben een half uurtje in de klas gezeten even gekeken wat de kinderen deden. Na de pauze zijn we onze les gestart in klas 1. Deze week gaan we het over dieren hebben. We hadden 4 spelletjes met de kaarten waar dieren op staan. Het eerste spelletje was we verplaatste de kaarten door de klas en als we een dier noemde moesten ze er naar wijzen. Het tweede spel was, we lieten een kaart zien van een dier en wij noemde een paar dieren op en als het het dier was wat op de kaart staat moesten ze klappen. Het derde spel was, we stopte er een verkeerde kaart tussen een kaart van een auto ofzo en hun moesten aanwijzen welke er verkeerd was. Het vierde spel was, we lieten 4 of meerde dieren kaarten zien en we haalden er eentje weg en hun moesten raden welke. Zoals gewoonlijk ging het in klas 1 weer wat lastiger. Maar ze vonden het wel heel leuk. in klas 2 ging het weer wat beter. En voor klas 3 was het weer te makkelijker. Maar ze vinden het allemaal wel heel leuk dat we les komen geven. Weer thuis aangekomen moesten we weer poetsen. Voor het eten ben ik nog even snel met percy weg geweest op de motor hij moest de sleutels terug brengen naar zijn moeder. Thuis aangekomen kon ik meteen beginnen met koken. We hebben weer heerlijke spagethi met tomaten saus en cornet beef op. Vanavond gaan we weer onze lessen voorbereiden en voor de rest niet echt veel. Weer optijd naar bed dus om morgen weer fris en fruitig op onze stage aan te komen.
4 april.
Vandaag ging de wekker weer vroeg. Op stage aangekomen hebben we weer besloten om na de eerste pauze alle klassen les te gaan geven. We ging vandaag hints doen, de kinderen moesten een dier na doen die op het plaatje stond en de andere kinderen moeten raden welk dier het is. De kinderen vonden het weer geweldig om te doen. Sommige vonden het wel eng maar gelukkig deed iedereen mee. Daarna moesten ze hun lievelingsdier in hun schrift tekenen. Rond een uur of 1 waren we klaar met onze lessen. Het was een grote gaos op school. Er waren 2 juffen weg van klas 2 en 3 en klas 1 liep maar gewoon buiten te spelen. De kinderen waren allemaal aan het vechten met elkaar en ze waren behoorlijk druk. Dus wij werden daar een beetje gek van. Want de kinderen begonnen ook aan ons te hangen. We hebben toen ook maar besloten om een half uurtje eerder naar huis te gaan aangezien het echt gewoon geen doen meer was. Thuis aangekomen hebben we eerst lekker gegeten en daarna zijn Cherida en Emily naar Kasseh gegaan voor pasfoto’s voor ons visum te verlengen.
5 april.
Wat een nacht. Heel de nacht heeft de stroom het weer niet gedaan. Ik werd dus rond 7uur al wakker terwijl de wekker pas om 8uur ging. Rond 9uur zijn we vertrokken naar Accra voor ons Visum te verlengen. Percy ging gezellig met ons mee, dus we waren vandaag met zun 4tjes op pad. Bij de ambassade aangekomen bleek het heel druk te zijn. Maar wij hadden gehoord dat we gewoon naar een balie moesten lopen en het aan moesten vragen. Dus wij liepen maar meteen naar de eerste beste balie toe die vrij was. We hebben snel ons visum geregeld en we zijn snel naar de Accra mal gegaan om een lekkere tosti te eten! Daarna hebben we nog even geshopt. Ik heb 3 hele leuke nieuwe shirtjes gekocht! We hebben ook nog even boodschappen gedaan en zijn rond 4uur weer naar huis gegaan. Maar dat verliep natuurlijk weer niet zo soepeltjes als verwacht. Eerst een taxi naar een neefje van percy omdat hij was moest afgeven. Die taxi bracht ons vervolgens naar Tema en daar moesten we dan een trotro pakken naar Ada. In Tema aangekomen stond er een hele lange rij. Percy zij dat al die mensen naar Ada moesten. Tijdens het wachten werden we echt helemaal gek van de drukte en we voelde ons ook niet zo veilig in Tema. Dus we hebben na een lang wachten eindelijk een taxi gevonden die ons naar huis bracht voor een mooie prijs. De taxi reed behoorlijk hard en aangezien er gaten in de weg zitten overal en hij die ontweek werden we helemaal in elkaar gesjeekt. Eindelijk thuis aangekomen rond 8uur hebben we nog even lekker wat gegeten en daarna ben ik lekker het bad in gedoken! Het was heerlijk! Vanavond gaan we weer optijd slapen omdat we morgen naar de shaihills gaan rond 6uur.
6 april.
Om 5uur ging de wekker al weer. We hebben snel ontbeten en omgekleed en zijn richting de Shaihills gegaan. Na een lange reis van 3 uur waren we er eindelijk. Het zag er niet zo spectaculair uit. Je kon kiezen uit verschillende routes. Je kon ook door het park lopen maar dat was dan 4uur lang lopen. Dus we hebben maar gekozen voor een taxi met een gids erbij. We zouden een stukje door het park rijden en naar een vleermuizen grot gaan. we hadden maar 2 taxi’s genomen aangezien ze eerst ons 7 in 1 taxi wilde proppen. Bij de receptie van het park liepen allemaal bavianen los. Dat was echt heel leuk om te zien. Eerst zijn we naar de struisvogels gegaan. Die staan wel achter hek maar het was wel bijzonder om het te zien. Daarna de taxi in richting het natuurgebied. Daar hebben we antilopen gezien. Het was een schitterend uitzicht echt zoon beeld wat je van Afrika hebt. Onderweg stopte we even om naar de vleermuizengrot te gaan. ze vertelde ons ook dat we een stukje gingen klimmen op de berg. Het was behoorlijk klimmen het was eigenlijk best gevaarlijk want als je zou vallen zou je behoorlijk hard vallen. Na eindelijk vol zweet boven op de berg te zijn was het toch de moeite waard. Een prachtig uitzicht! Na eindelijk weer beneden te zijn na veel glijden en wankelen gingen we weer verder met de taxi. We stopten weer bij een berg. Wij waren allemaal al weer bang dat het weer zijn hele klim ging worden maar deze viel mee. Hier moest je sommige stukken met een touw tegen een stijlen muur oplopen. Het was inderdaad iets makkelijk als die andere. En het was ook weer een prachtig uitzicht. Daarna konden we al weer terug naar de receptie ons ritje zat er weer op. We hebben even bij moeten komen van het klimmen dus hebben nog even wat gedronken. En hups weer snel de trotro in naar huis toe. Thuis hebben we niet echt veel meer gedaan. We waren namelijk allemaal behoorlijk moe. Voor vanavond staat er nog niks op de planning.
7 april.
Vandaag konden we lekker uitslapen maar ik was weer veelte vroeg wakker. Ik ging mijn bedje maar wassen zodat ik vanavond in een lekker fris bedje kan slapen. We hebben ook nog even gekeken naar onze school opdrachten hoe we dat willen gaan doen. Aangezien we ze niet allemaal hier kunnen maken. Rond 1uur gingen we naar het zwembad hier in de buurt. Aangezien er een paar waren die te lui waren om te lopen bracht percy ons naar het zwembad met de motor. Bij het zwembad aangekomen hebben we heerlijk gezwommen. Bij het zwembad kon je op een jetski varen ons leek dat wel leuk dus dat hebben we toen maar gedaan. Ik ging samen met loes omdat zij graag alleen achterop wilde zitten en ik wilde wel varen. Het was geweldig! Daarna kregen we ons eten, en hebben we weer heerlijk gegeten. We hebben nog even gezwommen en daarna percy weer opgebeld of hij ons wilde komen ophalen. Thuis aangekomen hebben we nog spelletjes gespeeld. En ik heb mijn bedje opgedekt en hij ruikt weer heerlijk fris! Nu nog even snel mijn verslagje typen en onze lessen voorbereiden en daarna lekker me frissen bedje in.

• 09 April 2013 - 21:20

José:

Hallo Hanneke,

Jullie weten de kinderen goed te vermaken.
    Zo'n jungle-uitstapje is wel een belevenis. Dat weet ik nog van Sri-Lanka en Costa Rica.
    Je staat mooi op de foto's in je nieuwe jurkjes.
    Ook wel stoer op zo'n jet-ski. Dat gaat behoorlijk hard zo te zien.
    Begin je al af te tellen? Volgens mij is het nog zo'n 3 en een halve week.
    Gelukkig is de temperatuur hier wat aan het stijgen.
    Tegen de tijd dat jij terugkomt, zijn wij vast ook wel wat op temperatuur gekomen.
    Dan zit ik trouwens in Barcelona en hebben we inmiddels ook al een koning en koningin!
    Hanneke, geniet ervan!

Liefs,