16 maart, 17 maart, 18 maart, 19 maart en 20 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 16 maart, 17 maart, 18 maart, 19 maart en 20 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

16 maart, 17 maart, 18 maart, 19 maart en 20 maart

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Maart 2013 | Ghana, Ada Fua

16 maart.
Dit weekend hadden we geen plannen en het was niet heel warm vandaag het regende zelfs, dus we hebben lekker kunnen uitslapen. Het was heerlijk vandaag. Het was helemaal niet warm. vandaag was mijn moeder ook jarig dus ik heb even op skype voor haar gezongen! En ik heb nog even kunnen skype met mijn oom tante neefje en oma. Het was weer heel leuk om ze even te spreken. En ik ben ook heel trots op mijn neefje hij heeft gewoon een 9,5 gehaald voor zijn spreekbeurt over Ghana. ’s Avonds zijn we uit eten geweest. Ik heb heerlijke kip met frietjes op! Voor de rest hebben we niet echt veel meer gedaan. Het was een beetje een lui dagje.
17 maart.
We hebben weer heerlijk uitgeslapen. ’s Middags zijn we naar het zwembad geweest en daar bleven we ook eten. Het was iets te warm om in de zon te liggen dus echt zonnen zat er niet in. Dus we hadden spelletjes meegenomen. Loes die had haar onderwater camera bij dus we hebben ook nog veel lol gehad in het zwembad. We hebben lekker optijd gegeten. Een heerlijke cheese burger met frietjes! Het eten valt hier dus allemaal wel mee. ’s Avonds ben ik optijd naar bed gegaan omdat ik last had van me buik. We hebben nog even snel de lessen voor de volgende dag voorbereid en toen kon ik gaan slapen.
18 maart.
Vandaag kwamen we op stage aan en gingen even bij jorien en nienke kijken bij de kleutertjes. Het is voor hun alweer hun laatste week. Hun gaan helaas volgende week woensdag al weer weg. ze hebben allemaal liedjes gezongen met de kinderen en daarna ging de bel al weer. We kregen te horen dat de school gesloten was. De leraren gaan namelijk staken omdat de benzine prijzen omhoog zijn gegaan maar de salarissen niet. Op het binnen pleintje moesten de kinderen verzamelen. Er waren 2 jongens die met elkaar gevochten hadden. Hier op school slaan ze de kinderen met een stok als ze iets verkeerds hebben gedaan. Het is echt vreselijk om te zien dus wij lopen dan ook weg als dat gebeurt. Maar hier is het normaal. Wij hebben daarom ook hoe wij straf geven en dat dat gewoon bij ons werkt en dat wij niet hoeven te slaan. De leraren merken ook aan ons dat wij het niet leuk vinden. Na school ging we nog langs een paar huizen van kinderen op school. Ik was toch wel nieuwsgierig hoe ze nou eigenlijk echt leven hierzo. Het was ook heel bijzonder om te zien. De mensen waren ook allemaal heel beleeft tegen ons en ze vonden het leuk dat we langs kwamen. Na een flinke wandeling van een uur in de hitte konden we eindelijk naar huis. Thuis hebben we even uitgerust en daarna boodschappen gedaan. Vanavond gaan we rijst met tomatensaus en ei eten. Morgen hoeven we waarschijnlijk weer niet naar stage toe omdat ze heel de week gaan staken. Maar daar worden we nog over gebeld. Dus ik ben benieuwd.
19 maart.
vandaag was het afwachten of we naar stage moesten ja of nee. Om half8 hebben we de headmaster gebeld en die zei dat we vandaag nog vrij hadden. Dus we zijn maar naar Accra gegaan om de dag een beetje mee te vullen. We gingen met Jorien Emily Cherida en Loes. De heen reis verliep allemaal prima. We hebben eerst even lekker een tosti gegeten. Daarna wilde we gaan pinnen maar de pin automaat deed het niet. We hadden nog wel wat geld dus we dat was niet zo heel erg. We hebben dus lekker geshopt en boodschappen gedaan. Tijdens het afrekenen van de boodschappen bedacht ik me ineens of we nog wel genoeg geld hadden voor de trotro terug naar huis. Daar begon de ellende. We hadden dus geen geld meer voor de trotro. En de pinautomaten deden het nog steeds niet. Wij hadden percy maar even gebeld om te vragen wat we moesten doen. Hij had gelukkig een broer in Accra wonen. Die kwam naar ons toe met wat extra geld en om een taxi voor ons te regelen. Wat waren wij blij om hem te zien! Hij leek sprekend op percy. Eindelijk zaten we in de trotro terug naar huis. Na een lange reis eindelijk thuis gekomen bleek de stroom weer niet te werken. Dus dat werd koken in het donker. Voor de rest hebben we die avond niks meer gedaan.
20 maart.
We werden wakker en we kregen te horen dat er vandaag weer geen school is waarschijnlijk de hele week nog niet. Dus we hebben lekker een weekje vakantie. Tijdens het eten kwam Kyleigh aan dat ze vrijdag al naar huis gaat in plaats van dinsdag avond. En omdat ze nog veel geld heeft liggen mochten we vanavond met haar mee uit eten. Vandaag hadden we dus voor de rest niks te doen. Ik bedacht me dat het altijd markt was op woensdag in Ada Foah. Dus mij leek het wel leuk om daar heen te gaan. Rond 11uur gingen we daar heen. Maar het was behoorlijk warm. we hebben even over de markt gelopen en weer wat leuke stofjes gekocht om iets van te laten maken. Ik ben ook nog even langs de naaister geweest om te kijken of mijn kleren al klaar waren. Maar morgen zijn ze pas klaar dan kan ik ze ophalen. Terug thuis aangekomen moesten we poetsen want het was poetsdag. Daarna ben ik onder de douche gesprongen en zijn we naar brighters pot geweest. We hebben er heerlijk gegeten, weer kip met frietjes! Vanavond gaan we weer film kijken en popcorn maken!

  • 20 Maart 2013 - 22:12

    Jarka:

    Haii schat,
    Lekker die week vakantie! Haha wel jammer dat stage niet doorgaat!
    Hebben jullie geluk dat percy een broer heeft in accra.
    Zo slecht hebben jullie het niet met het eten! Haha
    Zit je al aan de kakkie jakkie?
    Vrijdag of zaterdag bellen! Yeahhh, ik mis je.
    Xxxx jarka

  • 21 Maart 2013 - 09:59

    Nettie Ernst:

    Hoi Hanneke

    Lekker om te lezen dat het in Ghana eigenlijk te warm is, hier vriest het nog steeds.
    Dus jij zit beter wat dat betreft, dat de kindjes daar met de stok krijgen is niet normaal
    en dat wij dat maar gewoon moeten vinden ook niet.
    Jammer dat dat nog steeds niet verandert er komen nu steeds toch zoveel
    Nederlandse meisjes stage lopen!!!!
    Ik hoop dat de stakingen niet te lang doorgaan, voor jullie.
    Je hebt al veel gedaan en gezien daar, ik lees je verhalen elke keer.

    Dikke kus uit het koude Nederland,

    Nettie

  • 21 Maart 2013 - 14:10

    Hanneke Van Den Goorbergh:

    haha jaa jarka daar heb ik al aan gezeten hoor. alleen nu gelukkig niet meer.
    jaa zaterdag avond dan ga ik wel naar de Rube Stone dus het liefste vrijdag bellen.
    Nettie echt heel leuk dat je al mijn verhalen leest. als het goed is is de staking maandag voorbij dus dan kunnen we weer stage lopen. Want ik begin me nu toch wel een beetje te vervelen.
    kusjes vanuit het warme Ghana.

  • 21 Maart 2013 - 22:06

    Naomi:

    hi schat,
    leuk om weer je verslag je te lezen.
    in wat voor huisjes wonen ze daar?
    ze slapen zeker met zn allee in 1 bed? haha
    hopelijk is de staking bijna over, maar vervelen zul je toch niet doen haha
    kussssss

  • 23 Maart 2013 - 12:27

    Hanneke Van Den Goorbergh:

    Naomi: ja echt heel verschillend de een heeft een huis gemaakt van pallemboom bladeren en de ander heeft gewoon een stenen huis met tv. heel verschillend best bijzonder om te zien. en ja inderdaad sommige slapen met 4en in een 2 persoons bed. maar dan is het geen bed met een matras enzo gewoon opgestapelde stenen met een kleed er over. best erg soms om te zien. terwijl de ander het weer heel goed heeft.
    Xxxxxx

  • 23 Maart 2013 - 18:07

    José:

    Nou Hanneke,

    het is me wel een snoepreisje aan het worden met al die lesuitval i.v.m. de stakingen!
    Jij hebt het goed bekeken: overwinteren in Ghana en tegen de tijd dat je terugkomt, hoop je natuurlijk dat de zon zich zal laten zien In Nederland. Het is zo prut met het weer: vandaag weer koud en bijna de hele middag zijn er sneeuwvlokjes neer beneden gedwarreld. En morgen lijkt het niet veel beter te worden.
    Kom je in de meivakantie weer terug? En ga je daarna weer naar je stageschool in Breda?
    Hanneke, ik ga de verwarming weer wat hoger zetten terwijl bij jou waarschijnlijk de zweetdruppeltjes over je lichaam lopen!

    Liefs x José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 26663

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: