11 maart, 12 maart, 13 maart, 14 maart en 15 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 11 maart, 12 maart, 13 maart, 14 maart en 15 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

11 maart, 12 maart, 13 maart, 14 maart en 15 maart

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

16 Maart 2013 | Ghana, Ada Fua

11 maart.

Het weekend was weer voorbij gevlogen dus dat betekende weer vroeg ons bed uit. Emily was niet zo lekker dus die bleef vandaag thuis. We hadden weer een leuke engelse les op de planning staan. Vandaag gingen we met de kinder een lichaam tekenen en de namen van de lichaamsdelen erbij zetten. Ze kregen allemaal een potlood van ons. Dat liep helaas een beetje uit de hand. De kinderen kwamen telkens naar ons toe dat ze geen potlood gekregen hadden. Maar ik wist echt zeker dat iedereen er een had. Dat was een beetje jammer. Maar voor de rest ging de les prima. De kinderen waren lekker bezig en deden goed hun best. Als de kinderen klaar waren keken wij het na en kregen ze een mooie sticker die ik van mijn lieve neefje en nichtje mee heb gekregen! Toen we thuis kwamen stond er een heerlijke lunch voor ons klaar die Emily had gemaakt. ’s Avonds hebben we een heerlijk broodje gezond gegeten met een soepje. Zo slecht hebben wij het hier niet hoor! Verder hebben wij niet veel meer gedaan. Alleen onze les voor de volgende dag voorbereid.

12 maart.

Emily was nog steeds niet helemaal beter dus die is vandaag weer thuis gebleven. Vandaag gingen we met de kinderen hun handen verven en op een vel afdrukken. We hadden ook uitgelegd wat de engelse naam is voor je vingers en daar hadden we een leuk liedje bij. Het verven was echt heel goed gelukt. We hadden 2 vellen 1 voor de linker handen en 1 voor de rechter handen. De kinderen vonden het helemaal geweldig, maar wel raar in het begin. Ik had kleurtjes meegenomen zodat de andere kinderen in de tussentijd hun handen konden tekenen. Als we klaar waren hielpen we even met verven van het nieuwe lokaaltje waar de muren zijn gestuukt. Om 2uur snel naar huis om naar Kasseh te gaan voor stofjes te kopen om kleren van te laten maken. Ik heb 2 geweldige stofjes gekocht om een jurkje en een broek van te laten maken. Thuis aangekomen moest ik nog even snel bonen halen voor het avond eten. Percy was zo lief om met mij mee te fietsen. Lyan heeft heerlijk voor ons gekookt. Vanavond moeten we onze lessen even voorbereiden en daarna lekker vroeg in ons bedje duiken.

13 maart.

Vandaag bleef Emily weer thuis omdat ze nog steeds last heeft van haar buik. Op stage aangekomen gingen de kinderen eerst bidden en dansen. Dat duurde een uur. We konden eindelijk beginnen met onze lessen. De eerste klas snapte er niet veel van we hadden het namelijk over dik dun groot en klein. De andere klassen vonden de les wel heel leuk. ze vroegen zelfs wanneer we weer kwamen om les te geven. Wij zo ja we komen iedere dag. Hun allemaal juigen en ons knuffelen echt leuk om te zien dat de kinderen de lessen ook leuk vinden. Tijdens de lessen door hebben we ook nog even geverfd. Ze hadden ook weer heerlijk gekookt voor ons op stage. Een heerlijk eitje met rijst! Thuis aangekomen hebben we een beetje opgeruimd en lekker uitgerust. ’s Avonds hebben we onze lessen voor morgen voorbereid. We gaan twisteren met de kinderen! Ben benieuwd wat ze er van vinden.

14 maart.

Vanacht had ik niet zo goed geslapen de stroom was weer uit dus het was behoorlijk warm. emily die voelde zich wel weer wat beter dus die ging mee. Op stage bij de eerste klas ging het twisteren niet zo goed. De kinderen wisten niet wat links en rechts was. De eerste klas bij ons is heel slecht in Engels. Bij de tweede klas zie je al een grote verandering. Zij konden het heel goed en zelfs iemand draaide het rad. De headmaster vond het spel ook helemaal geweldig dus die deed gezellig mee. Meerdere leraren vroegen om dat spel dus we hebben het op de school gelaten. De derde klas was ook weer heel blij om ons te zien. Die gingen er zelfs ruzie om maken wie er aan de beurt was. Tussen door hebben we nog even geverfd. Binnen zijn de muren eindelijk klaar dus nu beginnen we buiten. Daar komen 2 vlaggen een Nederlandse en een Ghanese vlag met erbij paece love and hope. Thuis aangekomen wilde ik heel graag douche maarja het water deed het weer niet.. ik heb wat stofjes weggebracht naar een naaister hier in de buurt. Om wat leuke kleren te laten maken. ’s Avonds ben ik uit eten geweest met Nienke Jorien Lyan Loes en Percy. Hun hebben namelijk Nienke Jorien en mij geholpen met de muren te schilderen. Het was heerlijk, ik heb heerlijke kip met friet gegeten! Vanavond nog even wat voorbereidingen voor morgen en dan hopen dat de stroom aan blijft en ik lekker kan slapen.

15 maart.

Vandaag weer vroeg er uit om naar stage te gaan. emily die bleef nog lekker thuis omdat onze headmaster dat ook had gezegd. Toen we op stage aan kwamen moesten we met een jongetje mee om kleding te laten maken. Die kregen we van de headmaster. We hebben een hele leuke broek en een leuk shirtje uitgekozen. Terug op stage was het al weer pauze. Na de pauze hebben we 2 klassen les gegeven. Want na de 2de pauze mochten de kinderen de rest van de dag spelen. Dat is iedere vrijdag. Wij hebben lekker meegespeeld met de kinderen. Maar tijdens het spelen moet je wel je schoenen aan houden want het zand is zoooo heet je verbrand je voeten gewoon. Om 2uur konden we naar huis. Cherida Suze en ik zouden naar Kasseh gaan om even te pinnen en stofjes te halen om kleren van te laten maken. Ik heb weer een heel leuk stofje gekocht. ’s Avonds hebben we heerlijke spaghetti met kaas saus gegeten. Vanavond gaan we niet veel meer doen. Voor dit weekend hebben we nog niks op de planning staan. Waarschijnlijk gaan we naar het zwembad hier in de buurt.

  • 16 Maart 2013 - 22:12

    José:

    Hallo Hanneke,

    Wat vermaken jullie de kinderen goed.
    En hebben jullie die kleurrijke muur en de zon die knipoogt ook geverfd?
    Dat is trouwens een hele leuke foto van jou en dat Ghanese jongetje.
    Ik ben benieuwd naar je nieuwe kleren die gemaakt worden van die stofjes die je gekocht hebt.
    Daar moet je beslist wat foto's van maken om ze ons te showen!
    Wat ook leuk is om met de kinderen te doen is levend memory: Twee kinderen moeten "op de gang" en de andere kinderen vormen tweetallen. Zij spreken samen af wat voor geluid of beweging ze maken als hun naam genoemd wordt.Alle kinderen gaan door elkaar staan of zitten. Raad één van de twee kinderen twee kinderen die hetzelfde doen, dan is er een punt verdiend. Degene die de meeste "setjes" heeft gemaakt, heeft gewonnen. Altijd erg leuk!
    Mis je het uitgaan niet Hanneke? In plaats daarvan lees ik dat je graag op tijd in je bedje stapt! Ach, stappen komt later wel weer!
    Wat zou ik graag net als jij eens even in de zon willen liggen. Vandaag zag ik in het bos nog een bevroren ven! Het moet niet gekker worden in maart!
    Hanneke, ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen, liefs van José.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 26664

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: