Woensdag 3 Mei t/m Maandag 15 Mei. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Woensdag 3 Mei t/m Maandag 15 Mei. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 Mei t/m Maandag 15 Mei.

Door: Hanneke van den Goorbergh.

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

15 Mei 2017 | Indonesië, Bandung

Woensdag 3 Mei.
Deze nacht ging het slapen gelukkig iets beter. En vanmorgen was er gelukkig ook geen file. Vandaag was het weer een druk dagje om les te geven. Ik moest in totaal 6 klassen les geven. Uit stage heb ik nog even wat boodschappen gedaan. En thuis aangekomen ben ik mijn lessen voor de volgende dag weer gaan voorbereiden. Deze dag was dus eigenlijk niet zo heel bijzonder en net zoals alle andere woensdagen.

Donderdag 4 Mei.
Ik had het nooit gedacht van mezelf maar ik begin er toch aan te wennen dat ik om 5uur mijn bed uit moet. Zelfs in de weekenden word ik rond 5uur wakker. Vandaag is alweer mijn laatste donderdag les geven op stage. Volgende week beginnen de eind examens en de week erop zijn we vrij op een donderdag en vrijdag vanwege de ramadan. De week daarop is het weer eindexamen voor class 1 t/m 5 en die daarop worden er alleen mijn lessen gegeven over verschillende geloven vanwege de ramadan. Om mijn laatste les met de kinderen goed af te sluiten heb ik verschillende spelletjes gespeeld met de leerlingen. Na mijn lessen van vandaag heeft Misses Desy mij meegenomen naar een grill restaurant om lekker te gaan lunchen. En wat was dit heerlijk zeg! Er was zoveel keus op de kaart dat ik maar voor de mix grill heb gekozen. Een veiligere keuzen kan je niet maken, daar moet vast wel iets lekkers tussen zitten. Nadat we heerlijk gegeten hadden heeft Misses Desy mij thuis gebracht. Hier heb ik verder niets bijzonders meer gedaan.

Vrijdag 5 Mei.
Ook dit was vandaag de laatste dag les geven aan class 5. Met deze twee klassen heb ik verschillende spelletjes gespeeld met het alfabet. Ik heb de leerlingen in twee groepen verdeeld. Om de beurt moesten ze een letter van het alfabet opschrijven en dit dan in de juiste volgorde. Dit bleek ze goed af te gaan en heb het iets moeilijker gemaakt door bij iedere letter een woord te schrijven. Dit werd toch wel iets moeilijker en zorgde voor enthousiaste en fanatieke leerlingen. Om ze weer rustig te krijgen heb ik de les geëindigd met galgje (Hang man). Al met al een leutige dag les geven. Na mijn lessen heb ik een kijkje genomen in de klas van Misses Desy. Hier waren ze ook niet echt veel aan het doen en de leerlingen kwamen op het idee om een Mannequin filmpje te maken. Rond 12uur waren alle leerlingen klaar en heeft misses Desy mij naar het kantoor van Sukira gebracht. Hier ben ik aan de slag gegaan voor school. In de avond heb ik mijn tas ingepakt voor de volgende dag. Morgen moet ik namelijk eerst naar stage en vervolgens ga ik mee met Misses Desy richting een vriendin van haar die mij heel graag wil ontmoeten.

Zaterdag 6 Mei.
Op naar stage met een volle weekend tas. Op stage aangekomen heb ik class 6 les gegeven. Dit hadden ze aan mij gevraagd aangezien class 6 maar 2 keer de kans zou hebben om les van mij te krijgen. Ook met hun heb ik verschillende leuke spelletjes gedaan met het alfabet. Na mijn lessen heb ik een kijkje genomen bij de voorstelling van class 2. Deze dag was er op stage een soort markt met verschillende piano voorstellingen van class 2 en tussendoor wat traditionele dansen. Rond half12 zijn Misses Desy en ik vertrokken richting de Angklung udjo show hier in Bandung. We wilde graag naar de voorstelling van 1uur. Maar dit bleek helaas daar aangekomen niet te gaan. Dus we moesten 2uur wachten tot de volgende show zou beginnen. Gelukkig werd het wachten beloond met een prachtige Angklung show. De Angklung is een muziekinstrument van bamboe, deze instrumenten worden met de hand gemaakt. De show wordt uitgevoerd door jong en oud. Na de show zijn we richting het huis van een goede vriendin van Misses Desy gereden. Haar naam is Tanti. Ze houdt heel erg veel van reizen en heeft een aantal jaar geleden ook een bezoekje aan Nederland gebracht. Na mezelf even opgefrist te hebben konden we gelijk aanschuiven voor het diner. Na het eten hebben we nog even wat gekletst maar al snel zijn we gaan slapen, want het was weer een lang dagje.

Zondag 7 Mei.
Wakker worden in de brandende zon is geen pretje kan ik je vertellen. Ik sliep in een kamer met een grote schuifpui zonder gordijnen. Geen gordijnen is niet zo erg. Maar dat de zon precies op komt aan die kant wist ik niet. Dit zorgde ervoor dat ik wakker werd van de hitte in de ochtend. Gelukkig kon ik mijn bedje verplaatsen en nog eventjes wat bij slapen. Na nog wat geslapen te hebben stond het ontbijt al klaar voor mij beneden. Samen hebben we wat foto’s bekeken van de reizen die Tanti allemaal gemaakt heeft. Door het bekijken van de foto’s waren we helemaal de tijd vergeten en was het al 11uur. We zouden eigenlijk deze ochtend gaan zwemmen rond 10uur. Doordat het zo laat was hebben we het zwemmen maar gecanceld. In de middag zouden we ergens gaan lunchen maar dit viel helaas ook in het water omdat het regende buiten.. Gelukkig werd het weer droog rond 2uur en konden we toch richting Misses Bee (een restaurant) om heerlijk te gaan lunchen. Ik heb hier genoten van een heerlijke sandwich met kip, pesto, mozzarella, tomaat en sla. Oo wat was dit heerlijk zeg. Na heerlijk gegeten te hebben ben ik deels naar huis gebracht door Misses Desy. Jembar stond mij namelijk onderweg op te wachten om mij verder thuis te brengen. Thuis heb ik mijn lessen voorbereid voor de volgende dag en ben ik vervolgens heerlijk gaan slapen.

Maandag 8 Mei.
Vandaag stonden er 3 klassen op de planning. De laatste lessen voor class 6. Na de ceremonie ben ik gestart met mijn eerste les. Na mijn eerste les had ik even pauze en ben ik naar de leraren kamer gegaan. In de leraren kamer kwam Misses Desy naar mij toe om te vertellen dat ik me moest voorbereiden om naar de immigratie te gaan. Ik moet namelijk mijn visum laten verlengen voor een maand. Hierdoor kon ik helaas de twee andere klassen geen les meer geven. Samen met Misses Desy op de scooter zijn we richting de immigratie gereden. Hier stond Misses Ihad te wachten op ons. Ik had verwacht dat het allemaal wel snel zou gaan en we weer optijd terug naar de school konden gaan. Dit bleek helaas niet het geval te zijn. Het afgelopen jaar is de naam van de school namelijk veranderd van Sukarasa 3 naar Sukarasa 196. Op mijn visum in mijn paspoort staat de oude naam nog van de school . Maar op alle papieren staat de nieuwe naam. Dit zorgde er dus voor dat we alle papieren moesten laten veranderen in de oude naam. Weer terug naar de overheid om onze brief te laten veranderen. Ook dit bleek niet zo gemakkelijk te gaan. We hadden namelijk een kopie bij van het vorige papier. Dit werd niet goed gekeurd en we moesten het originele document meebrengen. Weer terug naar school om alle papieren te veranderen en het originele papier op te halen. Het was een race tegen de klok want om 4uur zou de immigratie sluiten. Rond 3 uur kwamen we weer terug aan bij de overheid. Al met al zouden we het dus moeten redden. Ook dit viel weer heel erg tegen. We werden namelijk pas om half 4 geholpen en dit zorgde ervoor dat we niet meer naar de immigratie konden. Dit betekend dus dat ik morgen weer terug moet naar de immigratie. Maar als het goed is zijn nu alle papieren goed!

Dinsdag 9 Mei.
Vandaag kon ik gelukkig al mijn klasjes gewoon les geven. Na het les geven moest ik weer naar de immigratie dienst voor mijn visum. Hopelijk zou deze keer wel alles goed zijn en wat sneller verlopen. Rond 12uur vertrokken we richting de immigratie dienst. Gelukkig gingen we deze keer met de auto in plaats van de scooter, want mijn kont doet nog steeds zeer van gisteren. Bij de immigratie dienst aangekomen hadden ze pauze tot 1 uur, dus het wachten begon al. Na hun pauze wist Misses Ihad zo snel mogelijk de papieren aan iemand te geven. Deze moesten eerst gecontroleerd worden. Dit duurde verdacht lang en gelukkig ging misses Ihad hier achteraan. Wat bleek ze hadden mijn papieren gewoon ergens neer gelegd en vervolgens niets meer mee gedaan. Gelukkig werd na het vinden mijn papieren meteen gecontroleerd en moest ik mijn paspoort afgeven. Als het goed is is nu alles goed en kan ik mijn paspoort maandag weer ophalen.

Woensdag 10 Mei.
Een vol dagje les geven aan 6 klassen. Gelukkig verliep dit allemaal soepeltjes en genoten de leerlingen van de lessen. Het is leuk om te zien dat de docenten al mijn lessen opschrijven voor als inspiratie als zij weer Engelse lessen moeten geven. In een van de klassen hadden alle leerlingen fruit meegenomen om te wegen voor een rekenles. Er was een leerling die dragon fruit mee had genomen. Dit had ik nog nooit geproefd want in Nederland ligt het niet in de supermarkt. Een van de docenten had haar man op pad gestuurd om er dan ook eentje voor mij te kopen om vervolgens aan mij mee te geven naar huis. Eten hier aan overvloed, ik krijg echt van alles te proeven van de docenten. Ik hoef maar aan te geven dat ik het nog nooit geproefd heb en de volgende dag of op de dag zelf al zorgen ze ervoor dat ik het kan proeven. In de avond heb ik dus het fruit geprobeerd en het was heerlijk! Wel zorgt het ervoor dat je tanden en plas roze worden. In de avond heb ik lekker rustig aan gedaan en gekeken wat ik volgende week wil gaan doen als ik vrij ben. Maandag moet ik mijn paspoort ophalen maar op dinsdag wil ik graag een weekje richting het westen van Java.

Donderdag 11 Mei.
Vandaag een lekker dagje vrij. Dit begon natuurlijk met uitslapen! Na heerlijk uitgeslapen te hebben ben ik richting beneden gegaan waar Sukira en de kinderen al wakker waren. De rest van de dag heb ik eigenlijk ook niet echt veel gedaan en lekker een dagje rust genomen. In de avond ben ik even langs Tanti hier uit de buurt gegaan. Daar heb ik gezellig gekletst met de familie ik kreeg ik heerlijke hamburgers te eten.

Vrijdag 12 Mei.
Na een heerlijk rust dagje moest ik vandaag weer naar stage. Op stage aangekomen was er van alles te doen. Er waren verschillende ouders op school en docenten gaven een presentatie. Ook kwam de gym docent af en toe leerlingen uit mijn klas halen voor een soort examen. Dit was allemaal ter voorbereiding voor de eindexamens die volgende week van start gaan voor class 6. En na hemelvaart starten de examens voor klas 1 t/m 5. Na mijn lessen kwam Jembar mij ophalen. De kinderen waren ook thuis omdat vandaag Sukira voor haar werk naar Jakarta moest. Thuis aangekomen ging Jembar naar de Moskee en zat ik thuis met twee kinderen. Om ze een beetje stil te houden zijn we maar een ijsje gaan halen. Rond 3uur had ik afgesproken met Tanti om te gaan shoppen samen met een vriendin van haar. Eerst zijn we richting Ciwalk gegaan en we zijn geëindigd bij de PVJ (Paris van Java) om een heerlijke burger te eten bij de KFC. Op de terugweg heb ik het dan eindelijk eens gedaan! Scooter gereden hier in het drukke verkeer. Ik heb het laatste stukje naar huis gereden. Een niet zo heel bijzonder stukje omdat hier het verkeer mee valt en het is niet zo heuvelig. Maarja ergens moet je beginnen.

Zaterdag 13 Mei.
Vandaag hoefde ik geen lessen te geven op stage dus ben ik lekker thuis gebleven. In de ochtend werden de kinderen verblijd met het zwembad die opgezet werd. Op deze dag kwamen er verschillende mensen aanwaaien hier in huis. Zo kwam de broer van Jembar weer onverwachts aan om even zijn auto te wassen en kwam Tanti met haar moeder dragon fruit brengen. Rond 3uur kwam Tanti mij ophalen voor mijn eerste lange scooter ritje. Ze moest vlees bezorgen op een campus waar haar vriend werkt. Heen en terug mocht ik rijden. Af en toe zag ik een drempeltje over het hoofd waardoor Tanti aan het einde van de rit last van haar kont had. In de avond was haar pray wedding in de moskee. Hier was ik ook voor uitgenodigd, en ben ik rond 8uur heen gegaan. In de moskee waren haar vriendinnen en nog andere bewoners hier uit het complex. Na flink gelachen te hebben en de gebruikelijke foto’s met iedereen hebben ze mij weer thuis afgezet met de scooter.

Zondag 14 Mei.
Nog een vrij dagje. Ik riep op donderdag al dat ik mijn kamer moest opruimen, alleen kon ik hier vandaag pas energie voor vinden. Ook werden er weer zoals op zondag de gebruikelijke telefoontjes gepleegd met Nederland. Zo heb ik uren bij zitten praten met mijn lieve kleine broertje! In de middag heb ik nog wat dingetjes voorbereid voor aankomende week.

Maandag 15 Mei.
Vandaag zou het dan eindelijk rond zijn mijn visum! In de ochtend ben ik samen met Sukira naar de immigratie gegaan. Ik had niet echt verwacht dat er problemen zouden zijn en dat ik mijn paspoort weer mee naar huis zou kunnen nemen. Op de immigratie werd er mij verteld dat ik een brief vanuit mijn stage moest meenemen met hierop een aantekening van mijn sponsor. Hier wist ik helaas niets vanaf en moest ik weer richting mijn stage om een aangetekende brief te krijgen. Oke dan zou nu vast alles wel goed zijn! Weer terug naar de immigratie dus. Na lang wachten moest ik foto’s laten maken en een vingerafdruk achter laten. Deze aardige man vertelde mij vervolgens heel leuk dat ik donderdag mijn paspoort kon ophalen. Hier viel mijn mond toch wel even open van.. Ik wilde namelijk morgen voor een paar dagen naar Carita. Ik zag zo mijn vakantie voor me neus voorbij vliegen. Gelukkig heeft Sukira nog even geïnformeerd bij verschillende mensen hoe ik me nou het beste kan legitimeren als ik een uitstapje wil maken. Gelukkig mag ik het deze week dus doen met een kopie van mijn paspoort en een ophaal bewijs vanuit de immigratie dienst. Wat een geregel weer allemaal zeg. Thuis aangekomen ben ik dan ook op bed neer geploft. Maar nadat ik weer wakker werd vond ik de positieve energie om lekker me tasje in te gaan pakken voor een paar mooie dagen richting Carita!

  • 15 Mei 2017 - 21:19

    José:

    Hé Hanneke,

    Wat fijn voor je dat de mensen om je heen er alles aan doen om je een fijne tijd te bezorgen.
    Wat een gedoe met de verlenging van je visum.
    Geniet van je "vakantie" in Carita!

    Liefs,

    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 26641

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: