Dinsdag 4 April t/m Zondag 9 April. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Dinsdag 4 April t/m Zondag 9 April. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Dinsdag 4 April t/m Zondag 9 April.

Door: Hanneke van den Goorbergh

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

10 April 2017 | Indonesië, Bandung

Dinsdag 4 April.
Vandaag stonden class 2 en 3 op de planning om les te geven. Eindelijk een normale dag waarbij ik kon doen waarvoor ik gekomen ben. Kinderen les geven op de SD Sukarasa 3,4. Met mijn aankomst op school moest ik eerst door een menigte kinderen heen die op me af kwamen gestormd om mij een hand te geven. Om 7uur ben ik van start gegaan met class 3. Vanuit school mochten we lesmaterialen uitkiezen waarvan we gebruik kunnen maken tijdens onze lessen. Ik heb gekozen voor een box met posters en flashcards. Tijdens mijn lessen aan class 2 en 3 heb ik hier dan ook gebruik van gemaakt. Deze week wil ik graag werken met het thema school. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de poster: what’s your school like. De leerlingen leren woorden die ze op de poster tegen komen en in de hogere klassen leren ze te vertellen wat ze doen op school. Al mijn lessen beginnen met verlegen kinderen die niet naar voren durven te komen om op de poster te kijken. Met een klein zetje in de rug komen dan uiteindelijk alle kinderen los. Aan het einde van iedere les die ik vandaag heb gegeven kreeg ik verbaasde en betreurde koppies. Thuis aangekomen ben ik aan de slag gegaan met mijn lessen voor de volgende dag.

Woensdag 5 April.
Om 5uur ging mijn wekker weer om naar stage te gaan. Op woensdag heb ik op stage altijd een drukke planning omdat ik 6 klassen les moet geven. Om 7uur ben ik begonnen met het les geven aan alle klassen van class 1. En om 10uur door met nog 2 klassen van class 2. Wat mij steeds meer gaat opvallen dat er hele grote verschillen zit tussen de klassen terwijl het wel allemaal het zelfde niveau behoort te zijn. Zo was het les geven aan mijn eerste class 1 erg simpel en de leerlingen konden goed meekomen. De class daarna moest ik de leerlingen helpen om de woorden op te schrijven wat dat vonden ze nog lastig. En de class daar weer na moest ik veel woorden nog voorzeggen omdat ze niet wisten wat het was Engelse woord ervoor was, maar ook moest ik het opschrijven voor ze. Na 6 klassen les gegeven te hebben ben ik thuis op de bank neer geploft en heb ik verder niets meer gedaan. Jaa ik heb genoten van de heerlijke cake die ik op stage heb gekregen van de docenten. Nooit erg als je iets krijgt van de leerkrachten. Ik hoef zelf nooit iets mee te nemen naar stage. De docenten komen toch wel aan met verschillende soorten brood of soep om mij te laten proeven.

Donderdag 6 April.
Na heerlijk wat uurtjes geslapen te hebben en een frisse koude douche werd ik weer weg gebracht naar mijn stage. (Hier hebben ze geen warm water voor de douche, dus dat betekend koud douche). Op stage aangekomen viel het me al op dat er nauwelijks leerkrachten waren. Ook de leerkrachten die mij normaal helpen tijdens mijn lessen waren er niet. Gelukkig deed een andere docent een poging om mij te begeleiden. Tussen de lessen door ben ik nog bij class 6 gaan kijken. De leerlingen waren zich buiten de klas aan het voorbereiden op een presentatie. Het ging over het zonnestelsel of iets met elektriciteit, schimmel of water zuivering. Na het lesgeven aan class 5 kwam Jembar mij ophalen die Putri net ook van school had opgehaald. Thuis heb ik mijn lessen voor bereid en eens nagedacht wat ik dit weekend eventueel kan gaan doen. Tot nu toe staat er op de planning om naar de vulkaan en de heet water bronnen te gaan. Jembar en Sukira kwamen met nog veel meer andere leuken ideeën om te doen. Maar die bewaar ik voor de volgende weekenden. Deze avond heb ik ook nog gebeld met mama en mark. Dat bellen via Whatsapp is echt een goede uitvinding! Hierdoor blijf ik goed contact houden met Nederland en kan ik ze ook soms nog even zien!

Vrijdag 7 April.
Vandaag moest ik beginnen om 8uur met les geven. Hierdoor kon ik nog lekker een uurtje langer blijven liggen. Op school aangekomen waren ze aan het voorlezen uit de koran. De jongens en meisjes zaten op het schoolplein gescheiden van elkaar. Na het bidden begon het les geven. In de eerste klas kreeg ik geen begeleiding van een docent maar van een leerling die mij goed kon verstaan. Dit gaf de docent die mij normaal begeleiden de kans om lekker in het zonnetje te gaan zitten buiten.. Wat dat betreft is het hier precies hetzelfde dan in Ghana. Als docenten geen zinnen hebben dan lopen ze toch gewoon de klas uit. Invallers kennen ze hier ook niet. Als er een docent ziek is moeten de leerlingen maar zelf aan de slag gaan. Dit zorgt voor op hol geslagen klassen en chaos op de school waar eigenlijk niemand iets van aan trekt. Tijdens mijn pauze werd ik verast door een docent die mij gele rijst gaf. Nog nooit op, maar het was heerlijk! Na mijn pauze kwam de volgende klas. Hier wisten ze zo slim genoeg te zijn en google translate te gebruiken tijdens mijn les. Op een of andere manier kon ik het wel waarderen en liet ze maar lekker hun gang gaan. Tijdens deze les kreeg ik ook weer begeleiding van een leerling. Deze leerling vertaalde de opdrachten voor de andere leerlingen. Na het les geven kwam Jembar mij ophalen met de scooter. In het begin was het heel erg akelig om achter op de scooter te zitten met al die op en afdalingen. Maar nu ben ik er al gelukkig aan gewend en wordt het binnen kort misschien tijd om het eens zelf te proberen. Thuis aangekomen heb ik even uitgerust en rond 1uur hebben we sukira, Kirana en Putri opgehaald van kantoor om vervolgens boodschappen te doen. Na de boodschappen en het heerlijke eten hebben we nog even besproken wat ik morgen zou gaan doen. Morgen ga ik namelijk naar de White crater en vervolgens lekker zwemmen bij de heet water bronnen.

Zaterdag 8 April.
Na heerlijk uitgeslapen te hebben vertrok ik samen met Jembar rond 10uur richting the White crater in Kawah Putih. Om hier ergens te komen moet je altijd een uur extra rekenen want de files hier zijn erg populair… Na 3 uur rijden waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming. Bij de parkeerplaats aangekomen van de White crater begon het te regenen. De regen en bewolking gaf de White Crater een beetje een spooky effect. Na wat rond gelopen te hebben en foto’s gemaakt zijn we weer terug gelopen naar de auto. We hebben nog even een klein ommetje gemaakt zodat ik ook de theeplantages kon bewonderen. Hierna zijn we door gereden naar het Gracia spa resort. Na nog eens 3 uur rijden waren we hier ook weer aangekomen in het donker. Dit gaf een heel mooi effect aan de spa. Er was live muziek en veel mensen waren aan het genieten van het warme water. Na zelf ook een uurtje in het water gelegen te hebben zat ik bibberend op een stoeltje. Het water is heerlijk warm en geeft een ontspannend gevoel. Het nadeel is alleen als je eruit gaat dat je het heel erg koud hebt. Na ook nog eens onder een koude douche gestaan te hebben was ik erg blij dat ik een lange broek en een vestje bij had. Onderweg naar huis hadden we gelukkig geen file. Na een uurtje rijden waren we dan eindelijk weer thuis! Thuis aangekomen ben ik lekker naar boven gegaan om te gaan slapen.

Zondag 9 April.
Vandaag stond er niet heel veel op de planning. Vanwege het slechte weer gisteren zou het vandaag een warme dag worden, en dat werd het ook. Ik werd rond 9uur wakker van de hitte in mijn kamer. Gelukkig was het beneden een stuk frisser dan boven. Ik ben vervolgens aan de slag gegaan om mijn foto’s op mijn laptop te zetten van gisteren. Samen met Jembar, Sukira, Putri en Kirana hebben we de foto’s bekeken. In de middag heb ik de kinderen vermaakt door me te laten gebruiken als klimrek. Zo kon Sukira ondertussen haar was opruimen. Ook begin ik er al aan te wennen om in de middag en avond rijst te eten. Tot nu toe kan ik bijna alles lekker mee eten, want de vis laat ik toch liever liggen. Dit weet Sukira ook en houdt hier gelukkig rekening mee. Al heb ik vandaag wel weer een stukje vis geprobeerd. In de avond kwam er een leuke film op tv. Deze heb ik helaas niet af kunnen kijken omdat halverwege de film mijn ogen al dicht vielen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 26614

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: