Nog even wennen. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu Nog even wennen. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

Nog even wennen.

Door: Hanneke van den Goorbergh

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

24 Maart 2017 | Indonesië, Bandung

Woensdag 22 Maart.
Mijn eerste nachtje in mijn nieuwe huisje. Ik heb uitgeslapen tot 2uur in de middag. Ik had het even nodig. Eenmaal mezelf opgefrist en beneden aangekomen stond de tafel gedekt met brood, hagelslag, kaas en chocopasta. Wat een verwennerij hier zeg..! Normaal eten ze hier ’s ochtends ’s middags en in de avond rijst. Maar voor mij hebben ze brood gehaald. In de middag heb ik verder nog rustig aan gedaan en mijn spullen verder uitgepakt. Om 5 uur ben ik samen met Jembar naar het werk van Sukira gereden. Hier stonden de kinderen van Jembar en Sukira al vol spanning op mij te wachten want die hadden mij nog niet gezien. Putri en Karina waren erg blij om mij eindelijk te zien. Onderweg naar huis hebben we wat te eten gehaald. Dit was dan ook mijn avond maal: Meat balls/bola-bola daging. Het is te vergelijken met onze groente soep alleen hierbij zitten hele grote vlees ballen. Ik moet zeggen mijn eerste Indonesische gerecht is me goed bevallen! In de avond heb ik samen met de kinderen een film gekeken. Voor de film heb ik ze eerst nog even blij gemaakt met wat snoepjes die ik meegenomen had uit Nederland. Toen ze de chocola hadden gevonden waren ze helemaal blij! Na de film zijn de kinderen en Sukira lekker gaan slapen en ben ik naar boven gegaan naar mijn kamer. Hier heb ik nog even een boekje gelezen maar ook ik viel als snel in slaap.

Donderdag 23 Maart.
Ik moet nog even wennen aan het tijdsverschil en de warmte… Ik werd rond 2 uur wakker in een leeg huis. Sukira was werken met haar kinderen, die neemt ze altijd mee naar het werk en Jembar was ook werken. Deze dag heb ik dus ook nog niet veel gedaan. Ik heb wat foto’s opgehangen in mijn kamer en mijn spullen verder uitgepakt. Jembar en Sukira kwamen pas laat terug van hun werk. Dit vanwege het drukke verkeer. Wat is dat hier een chaos zeg… Rond 5uur staat alles vast. Het geen waar ik ook nog even aan moest wennen is dat ze hier links rijden en het stuur dus aan de andere kant zit. Hier kwam ik afgelopen dinsdag op het vliegveld al snel achter toen ik dus aan de rechterkant wilde instappen en een stuur voor me neus kreeg. Toen Sukira en Jembar thuis waren hebben ze snel wat te eten gekocht op straat. Rond etenstijd rijden er verschillende scooters rond die eten verkopen. Best handig als je geen zin/tijd hebt om te koken. Ik heb verschillende dingen geproefd en gelukkig helpen ze mij de pittige dingen nog te vermijden. Hierna ben ik al snel naar boven gegaan en een poging gedaan om te slapen.

Vrijdag 24 Maart.
Na weer een slechte nacht geslapen te hebben vond ik het tijd voor wat actie! Afgelopen nacht had ik al wat dingetjes opgezocht wat je kunt doen in Bandung. Ik kon namelijk weer niet slapen, dus om de tijd wat te doden ben ik op zoek gegaan naar iets leuks.. Deze dag heb ik ervoor gekozen om naar het Paris van Java te gaan. Jembar heeft me hier naartoe gebracht. Ik heb hier een aantal uurtjes rond gelopen. Het leek even of ik in Nederland aan het shoppen was. Hier hebben ze namelijk ook een H&M, Mango, Zara en nog veel meer merk winkels die wij ook in Nederland hebben. Ook hebben ze hier veel verschillende eettentjes zoals de KFC, Domino’s pizza en de Burger king. Dus ik zal zeker niet omkomen van de honger want dan weet ik waar ik moet zijn! Na wat rond gelopen te hebben en de toerist uitgehangen te hebben is Jembar mij weer komen ophalen. Natuurlijk stonden we weer in de file terug naar huis. Thuis aangekomen kwamen er een paar kinderen voor het huis voorbij gelopen. Ze keken heel vreemd naar mij dus ik dacht ik zwaai maar even. Ik leek wel een attractie want er kwamen steeds meer kinderen bij. Zo ga ik lekker wat eten samen met Jembar en hopelijk heb ik vanavond een betere nacht!

  • 24 Maart 2017 - 18:34

    Jarka:

    Hai dotje, wat kan je toch leuk schrijven!
    Vanmiddag samen gebeld via WhatsApp dus dit verhaal komt me bekend voor!
    Ik hoop dat je snel kunt wennen en maandag fris van start kunt gaan op je stage.
    Geniet ervan!
    Kusjes

  • 24 Maart 2017 - 19:53

    Marion Van Den Broek:

    Hoi Hanneke, wat leuk om jouw belevenissen te lezen. Super mooie ervaring, geniet ervan. Groetjes Wilbert en Marion

  • 26 Maart 2017 - 12:12

    Josephine (Fien).:

    Goede Morgen Hanneke.

    Hier een berichtje uit Bavel.
    De mannen zijn naar Rijckevorsel.
    Maar vanochtend zat er ook een zebra aan tafel?
    Heb jullie pa nog gesproken verjaardag van Helene.
    Veel succes morgen op je nieuwe schooltje.

    Groetjes Fien en Frank.

  • 27 Maart 2017 - 14:29

    Jack Maas:

    Hoi Hanneke,

    In Bavel ben je ook een attractie hoor..., of was dat een tractatie...!?!

    Groetjes,

    Jack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 26639

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: