25 maart, 26 maart, 27 maart, 28 maart en 29 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 25 maart, 26 maart, 27 maart, 28 maart en 29 maart - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

25 maart, 26 maart, 27 maart, 28 maart en 29 maart

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

30 Maart 2013 | Ghana, Ada Fua

25 maart.
Vandaag weer vroeg uit ons bedje want wij dachten dat het weer stage was. Op school aangekomen zagen we niemand. Wel een paar kinderen die vertelde ons dat het geen school was. De headmaster had gebeld en die zei dat ze er aan kwam. Toen ze aankwam hadden Jorien en Nienke wat spullen om aan ze te geven. Na dat ze dat gedaan hadden gingen wij onze handen op de muur zetten. Rond 3uur zouden er een paar leraren naar ons toe komen om afscheid te nemen van Jorien en Nienke. Thuis aangekomen verveelde we ons en moesten we dus wachten tot dat ze kwamen. Ik ben ook nog even langs de naaister geweest om mijn jurkje terug te brengen. Morgen kan ik het weer ophalen. Rond half4 waren de leraren er eindelijk. Wij kregen allemaal een cadeautje. De kleren die we hadden laten maken. Maar wat echt een verassing was we kregen ook een sjerp erbij met onze naam en de naam van de school. Jorien en Nienke hadden het wel moeilijk met afscheid nemen. Daarna hebben we heerlijk gekookt. ’s Avonds hebben we niet veel gedaan omdat morgen blijkbaar weer geen school is. Dus we hoeven ook geen lessen voor te bereiden.
26 maart.
Ik was weer vroeg wakker. Aangezien het geen school was heb ik weer eiersalade gemaakt voor iedereen. Helaas voor Nienke Jorien Suze en chantalle voor de laatste keer. Die gaan namelijk vanavond naar huis. Voor de rest hebben we die dag niet veel gedaan. We zijn naar de naaister geweest en eindelijk is mijn jurkje klaar! Daarna hebben we het zwembadje schoon gemaakt en zijn we er lekker in gaan zitten. ’s Avonds zijn we uit eten geweest met de hele groep plus het kerkhuisje. Het kerkhuisje in Ada zitten ook mieden uit Nederland waar wij contact mee hebben. Sommige komen ook van het Vitalis. Dus we gingen met 18 man uiteten. Na het eten was het wachten tot dat het 12uur werd. We hebben maar flink gefeest en gedanst om de tijd een beetje te doden en de stilte. Om 12uur kwam de trotro om hun op te pikken om naar het vliegveld te gaan. na goed afscheid genomen te hebben zitten we hier nog maar met 5 meiden. Het zal wel anders zonder hun zijn. We hebben echt een goede band met ze gekregen. We gingen maar snel slapen want morgen is het blijkbaar wel stage de staking is voorbij.
27 maart.
De wekker was niet afgegaan Emily die maakte ons wakker omdat het tijd was. Op stage aangekomen waren er niet zo veel kinderen. Dus de leraren namen ook niet de fut om les te geven. Ze vroegen aan ons om dat te doen. Ik zei dat we geen lessen voor vandaag hadden dus liever niet. We hadden wel belleblaas en van die fluitmondjes en klapper dingetjes meegenomen. We zaten in klas 2 allemaal liedjes te zingen en te dansen. Toen bedacht ik me ineens dat ik die dingetjes wel aan hun kon geven. Ik had er maar 20 en er waren er 19 in de klas. De kinderen vonden het geweldig! Toen de bellenblaas tevoorschijn kwam werden ze helemaal gek. Zo hebben we ze tot 12uur bezig gehouden. We hebben allerlei leuke spelletjes aangeleerd gekregen. Om 12uur ging de school dicht aangezien er niet zo veel kinderen waren en de leraren ook niet veel deden. Thuis aangekomen hebben we eerst gepoetst want woensdag poetsdag! Daarna ben ik op de bank gaan liggen want ik was behoorlijk moe aangezien ik niet veel geslapen had. Toen ik wakker werd bedacht ik me om even snel te gaan pinnen in Kasseh. Loes wilde wel met mij mee. Nou daar begon het avontuur weer hoor. In Kasseh aangekomen liep de pinautomaat vast terwijl mijn pinpas er nog in zat…. Na veel moeite gedaan te hebben had ik hem eindelijk terug. Dus snel naar huis want het begon donker te worden. We dachten slim te zijn door een taxi te nemen die is iets sneller die stopt niet overal en die kan ons voor het huis afzetten. Maar dat was dus geen slimme keuze. Een lekke band.. Wij snel overgestapt in de trotro terug naar huis. Nog even snel boodschappen gedaan voor het avond eten. En daarna heb ik gekookt met Percy. Heerlijke spaghetti met tomaten saus. Morgen moeten we weer naar stage maar om 12uur zijn we al klaar aangezien het witte donderdag is. Vanavond moeten we nog even leuke spelletjes bedenken voor de kinderen.
28 maart.
De wekker ging weer vroeg omdat we naar stage moesten. We hadden ballonnen en een spring touw meegenomen voor de kinderen voor het geval we weer niks te doen hebben. Op stage aangekomen waren er maar een paar leraren alleen van klas 4,5 en 6. We gingen maar in klas 2 wat leuke liedjes zingen en spelletjes spelen. Een uur later kwamen de leraren aan hoor. Ze waren moe dus vandaar dat ze later zijn. Goede instelling. Vervolgens gingen ze in de bibliotheek zitten en kwamen ze er niet meer uit. Daarna kregen we te horen dat de school sloot om 11uur. Dus wij hebben nog even wat spelletjes gespeeld met de kinderen. Daarna konden we al weer naar huis. Thuis hebben we niet echt veel meer gedaan. Ik ben nog even naar de naaister geweest om mij 2 jumpsuits op te halen en ze zijn geweldig! Daarna zijn we even bezig geweest voor school alleen dat wil helaas niet lukken aangezien het internet echt heel traag is. Vanavond gaan we lekker pannenkoeken eten!
29 maart.
Vandaag is mijn broertje jarig! Aan de ontbijt tafel vroegen we aan onze watchman wat hij ging doen vandaag. Hij vertelde ons dat hij een geit ging slachten omdat het Pasen is. Emily Cherida en ik vroegen of we mee mochten, we waren wel nieuwsgierig. Bij zijn moeder aangekomen hebben wij kennis gemaakt met een deel van zijn familie. Daarna ging hij een geit vangen. Hoe het verder ging zal ik maar niet vertellen. Ik heb ook maar af en toe gegluurd want zo prettig om er naar de kijken was het niet. Hij vroeg aan ons of wij het wilde proeven vanavond. Dus hij nam wat geiten vlees mee. Rond 12uur waren we al weer thuis en ik ben toen met Lyan naar Kasseh gegaan. Daar hebben we gepint en even een stukje over de markt gelopen. En natuurlijk was de verleiding weer heel groot om stof te kopen. Dus ik heb weer 3 nieuwe stofjes om iets leuks van te maken. Thuis aangekomen was percy al aan het vlees begonnen dus ik zette maar alvast de boontjes en aardappelen op. Daarna hebben we heerlijk gegeten! Het vlees was echt heerlijk alleen hij had het iets te gekruid gemaakt. Vanavond gaan we nog even gezellig met zijn alle in de RubeStone een drankje doen.

  • 30 Maart 2013 - 13:10

    José:

    Hallo Hanneke,

    Ik mis de foto's van je nieuwe kleren.
    Ik ben wel benieuwd naar je jumpsuit.
    Hebben ze in Ghana ook paaseieren en een paashaas?
    Heerlijk wat extra dagen vrij, ook al is het nog steeds koud.
    Vroeger kregen we met pasen altijd nieuwe kleren aan:
    een jurk of hotpants met witte kniekousen eronder: voor nu
    zou dat bibberen betekenen!
    Volgende keer weer foto's, hé!?

    x José


  • 31 Maart 2013 - 19:30

    Harrie En Inge:

    wauw Hanneke, een geit zien slachten. Je maakt wat mee daar geloof ik. Snap dat je dat niet echt heel aangenaam vindt. Jammer dat het lesgeven niet altijd door kan gaan. Lekkere motivatie van die leerkrachten.

    In ieder geval, geniet van de laatste weken. Wat gaat het al weer snel. en we hebben nog wel contact via facebook of misschien skype.
    Groetjes uit Baarle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanneke

Ik ga 15 februari stage lopen in Ghana op een basisschool in Ada Foah. 3 mei kom ik terug, ik zal alle ervaringen en foto's op deze site zetten zodat jullie mij kunnen volgen.

Actief sinds 14 Nov. 2012
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 26636

Voorgaande reizen:

20 Maart 2017 - 08 Juli 2017

Stage Indonesië

15 Februari 2013 - 03 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: