22 februari 23 februari en 24 februari - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu 22 februari 23 februari en 24 februari - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Hanneke Goorbergh - WaarBenJij.nu

22 februari 23 februari en 24 februari

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

24 Februari 2013 | Ghana, Ada Fua

22 februari.
’s Ochtends weer vroeg uit bed om naar onze stage te gaan. Het was een wonder dat de stroom aan was en we met ventilators wakker werden. Bij onze stage aangekomen gingen ze eerst een uur lang marcheren. Na dat uur werden wij weer in een klas gezet en mochten we kijken. Helaas was de les niet doorgegaan aangezien wij om 10 uur naar Kasseh gingen. Maar er was wel een klas en die had geen leraar. Wij vroegen of we daar even heen moesten. We hebben toen even wat liedjes met de kinderen gezongen en toen was het al weer pauze. Na de pauze moesten wij al weer weg naar Kasseh toe. Dus wij in de trotro daar heen. We hebben even over de markt gelopen en onze spullen gekocht. Verderop in een winkeltje hebben we verf gehaald om de tafeltjes en muren van de school mee te verven. Even nog wat boodschappen voor morgen want dan gaan we naar de watervallen en aapjes! Dan zitten we 8 uur lang in de trotro en moeten we om 4uur ons bed uit. Iets minder maar ik heb het er wel voor over voor een leuk dagje weg. toen wij de trotro wilde instappen pakte ze onze spullen en zette ze achterin. Maar dat ging niet helemaal goed, er viel een verfpot. Alles zat onder. Hun hebben het gelukkig netjes opgeruimd en we konden weer terug naar Ada. In Ada aangekomen een heel gesjauw natuurlijk met de verfpotten. ’s Avonds hebben we lekker frietjes gegeten! Zelf gemaakt in een pan met olie. Ze smaakte prima! We hebben nog even geézeld. Vanavond gaan we maar vroeg naar bed aangezien we er morgen heel vroeg uit moeten.
23 februari.
Om 3uur ging de wekker. Dus wij snel ons bed uit om ons aan te kleden en brood te smeren voor vandaag. Om 4uur stond de trotro al klaar om ons op te halen. Nog even de meiden van het kerkhuisje ophalen en we konden beginnen aan onze lange reis. Ik was nog behoorlijk moet maar slapen in de trotro lukte niet met al die gaten in de weg. we waren nog maar net onderweg en de chauffeur rijdt al een geit aan. Wij waren behoorlijk boos op hem en gelukkig heeft hij het niet meer gedaan. Na 4uur rijden kwamen we bij de apen aan. We moesten ons eerst melden bij een balie en daarna kregen we een gids die bananen voor ons kocht en mee het bos in ging. Het was even zoeken maar ja hoor daar waren de apen. Het duurde even voordat ze echt op je arm gingen zitten. Maar uiteindelijk was het mij toch gelukt er sprong een aap op mijn arm. Het was echt heel gezellig met de groep. Na een uurtje moesten we weer verder. We gingen naar de watervallen. Dat was nog ongeveer 2uur rijden maar wij hadden honger, dus we gingen eerst eten. Hier in Ghana moet je echt een uur lang op je eten wachten, en dan overdrijf ik niet soms nog wel eens langer. Dus 2uur later konden we weer verder rijden richting de waterval. Ja hoor we waren er eindelijk. We moesten ons weer melden bij de receptie en we kregen een gids. Die liep met een spurt door het bos heen niemand kon hem bijhouden. Iedereen wilde namelijk foto’s maken. Na 3 kwartier lopen kwamen we bij de waterval aan. Wat een reis was dat. Maar de moeite waard het was prachtig! We hadden onze bikini mee dus we hebben er lekker gezwommen. Nu de terug reis nog zien te overleven. 6uur lang terug rijden in die trotro met al die gaten in de weg. onderweg stopten we weer even om te eten. Weer 1uur lang gewacht daarop. Eindelijk konden we weer verder het was nog 4uur lang rijden. We moesten nog wel even tanken. En ja hoor daar begon de ellende.. de sleutel van de auto was afgebroken. Stonden we daar gelukkig wel bij het benzine station in plaats van ergens in de middel of nowere. Er kwamen al heel snel mensen naar ons toe om ons te helpen. Onze chauffeur zei eerst dat we er misschien moesten slapen, maar daar hadden wij natuurlijk geen zin in. Uiteindelijk kregen ze de auto aan door draadjes aan elkaar te binden. Alleen dan was er nog een probleem het stuurslot.. die hebben ze er uiteindelijk kappot gemaakt en we konden eindelijk verder na 2uur lang wachten. Dat wachten zijn we nu onderhand wel gewent in Ghana, je moet overal wachten! Eindelijk waren we thuis om 12uur. Ik ben snel me bed ingekropen want ik was behoorlijk moe.
24 februari.
We werden vanochtend vroeg wakker omdat natuurlijk de stroom het weer niet deed dus ook de ventilators niet. Ik heb me bed gewassen en wat gegeten. Rond 2uur zijn we naar Maranatha gegaan met nienke loes en lyan. We hebben daar lekker gezwommen en gegeten. Verder hebben we niet veel gedaan. Het was dus een lekker rustig dagje. Maranatha was wel heel mooi. Loes en Lyan lopen daar stage dus ze hebben ons hun schooltje laten zien. Het was een heel klein schooltje van bomen gemaakt. Het zag er echt heel leuk uit alleen niet echt stevig. Morgen begint onze stage dag dus ook onze engelse lessen. Nu zitten we weer in het donker. De stroom valt echt vaak uit en dan hebben we ook geen water. Dat is best vervelend aangezien je dan niet kan douche. Maar ja dat is Ghana.

• 24 Februari 2013 - 22:42

Jarka:

Hann!

Wat een verhaal haha,
    Auto kapot, geit aanrijden, wachten, heel bekent!
    Vond je de aapjes niet eng?
    Ben benieuwd naar je foto's, je gaat wel in een hutje slapen he, op maranatha!
    Nou, het eerste feestje zonder het feestbeest hebben we gehad. Als je terug bent halen we dat maar gauw in!

Xxxx kusjes

• 25 Februari 2013 - 10:46

Naomi:

Lieve han,

Wat een verhaal weer! Echt leuk wat je allemaal gedaan hebt tot nu toe!!
    Al dat wachten steeds.. ik zou daar niet tegen kunnen haha.
    Zet je snel weer wat foto'tjes erop??

Dikke kus

• 25 Februari 2013 - 19:44

Jop En Lieke:

Hoi Hanneke,

we vinden het super om je te volgen. Wat maak je veel mee zeg. Spannende verhalen. Heel leuk dat we net even "prive" met je gebabbeld hebben.

Groetjes van je neef en nichtje.

• 25 Februari 2013 - 22:36

Jacqueline Van Den Berg:

Hallo Hanneke,

heb je blog gelezen hoor , wat bijzonder zeg wat je allemaal meemaakt.
    Onze Sjoerd is nu 2 weken weg, 4 mnd , Nieuw Zeeland, Australie met de rugzak.
    Ik zal morgen een uitdraai van je blog afgeven bij Oma Mertens in Galder.

Alle goeds !!

Groeten,
    tante Jacqueline van Mark (Haren, Gr.)